Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hopearaha."
Sata on täydellisyyden luku,
ja Jumalalla on sata lammasta, koska hän loi sekä enkelien että ihmisten
luonnon. Yksi lammas katosi, kun ihminen syntiin langettuaan hylkäsi elämän
laitumen. Jumala hylkäsi yhdeksänkymmentä yhdeksän lammasta autiomaahan, kun
hän jätti enkelien kuorot taivaaseen. Miksi taivasta kutsutaan autiomaaksi, jos
kerran autiomaa tarkoittaa hylättyä paikkaa? Ihminen hylkäsi taivaan, kun hän
lankesi syntiin. Yhdeksänkymmentäyhdeksän lammasta jäi autiomaahan, kun Herra
lähti maan päälle etsimään sitä yhtä. Järjellisten olentojen luku – siis
enkelien ja ihmisten, niiden jotka oli tehty katselemaan Jumalaa – tuli
vajaaksi kun ihminen eksyi, ja jotta lampaiden luku taivaassa saataisiin
täyteen, ihmistä lähdettiin etsimään maan päälle. Tämän evankeliumin sana
”autiomaahan” sanotaan muuten toisessa evankeliumissa ”vuorille”, mikä
tarkoittaa korkeutta.Toisin sanoen, ne lampaat, jotka
eivät kadonneet, pysyivät taivaan korkeuksissa.
”Kun hän löytää lampaansa,
hän nostaa sen iloiten hartioilleen.” Hän nostaa lampaan harteilleen, kun hän
omaksuu ihmisluonnon ja kantaa meidän syntimme. ”Ja kotiin tultuaan hän kutsuu
ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: Iloitkaa kanssani! Minä löysin
lampaani, joka oli kadoksissa!” Löydettyään lampaansa hän palaa kotiin, ts.
Paimenemme palaa taivaan valtakuntaan pelastettuaan ihmisen. Siellä hän kutsuu
ystävänsä ja naapurinsa eli enkelien kuorot. Ne ovat hänen ystäviään, koska ne
herkeämättä toteuttavat hänen tahtoaan. He ovat myös hänen naapureitaan, koska
he nauttivat jatkuvasti hänen näkemisensä kirkkaudesta. Huomatkaa, ettei hän
sano: ”iloitkaa löytyneen lampaan kanssa” vaan ”iloitkaa minun kanssani”.
Hänen ilonsa on näet meidän elämämme, ja kun me palaamme taivaaseen, se tekee
hänen juhlansa täydelliseksi...
4.” Minä sanon teille: näin
on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin
yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen
tarpeessa.” Miettikäämme sitä, miksi Herra sanoo, että taivaassa iloitaan
enemmän kääntyneestä syntisestä kuin niistä, jotka pysyvät vanhurskaina. Sen
voimme todeta oikeastaan jokapäiväisestä kokemuksestamme: on paljon sellaisia,
jotka tietävät, etteivät he ole tehneet raskaita syntejä. He pysyvät
vanhurskauden tiellä eivätkä syyllisty mihinkään laittomuuksiin. He eivät
kuitenkaan tunne kaipausta taivaalliseen isänmaahan ja käyttävät aikansa
sinänsä luvallisiin asioihin, koska eivät ajattele tehneensä mitään väärää. He
ovat myös usein haluttomia hyvän tekemiseen, koska he luottavat vahvasti
siihen, että he eivät ole syyllistyneet raskaisiin synteihin.
Sen sijaan jotkut niistä, jotka
muistavat tehneensä laittomuuden tekoja, murheensa aiheuttaman kompunktion
tähden palavat rakkaudesta Jumalaan ja tekevät monia hyveellisiä tekoja. He
antautuvat pyhään kilvoitteluun kaikkine hankaluuksineen, hylkäävät kaiken
maailmallisen, pakenevat kunniaa, iloitsevat kohtaamistaan loukkauksista ja
huokailevat palavasta kaipauksesta taivaalliseen isänmaahan. Kun he miettivät
sitä, miten he eksyivät pois Jumalan luota, he hyvittävät entisen vääryytensä
tulevilla hyvillä teoilla.
Taivaassa iloitaan enemmän
kääntyneestä syntisestä kuin vakaista hurskaista. Samalla tavalla sotapäällikkö
rakastaa enemmän sellaista sotilasta, joka, lähdettyään ensin pakosalle, käy
rohkeasti vihollista vastaan, kuin sitä, joka ei ole koskaan paennut, muttei
myöskään ryhtynyt rohkeasti taisteluun. Samoin maanviljelijä rakastaa enemmän
sitä peltoa, joka ohdakkeiden jälkeen tuottaa hyvää hedelmää, kuin sitä, joka
ei ole koskaan ohdaketta kasvanut, mutta ei myöskään tuottanut runsasta satoa.
”Ja rahan löydettyään hän
kutsuu ystävättärensä ja naapurin naiset ja sanoo: ’Iloitkaa kanssani! Minä
löysin rahan, jonka olin kadottanut.’” Nuo ystävättäret ja naapurin naiset ovat
tietysti taivaan valtoja, joista edellä oli puhe. He ovat niin lähellä
korkeinta viisautta, koska he voivat lähestyä sitä saaden katsella sitä armossa
jatkuvasti. Älkäämme jättäkö huomiotta sitä seikkaa, että tuon naisen, joka
kuvaa Jumalan Viisautta, sanotaan omistavan kymmenen hopearahaa, joista hän
kadottaa yhden ja alkaa etsimään sitä. Ihmisten ja enkelien luonto on luotu
Jumalan tuntemiseen. Jumala halusi heidän pysyvän ikuisesti ja loi heidät
epäilemättä itsensä kaltaiseksi. Naisella oli kymmenen hopearahaa, koska on
olemassa yhdeksän enkelien luokkaa. Jotta valittujen luku tulisi täyteen,
ihminen luotiin kymmenenneksi. Hän ei joutunut lankeemuksensa jälkeenkään
Jumalalta hukkaan, sillä Jumalan viisaus loisti ihmeellisesti ihmisruumiissa ja
pelasti hänet valolla, joka loisti saviruukussa.
7. Sanoimme, että enkelien
luokkia on yhdeksän. Tiedämme nimittäin Pyhän Raamatun perusteella, että on
olemassa enkeleitä, arkkienkeleitä, voimia, valtoja, herruuksia, mahteja,
valtaistuimia, kerubeja ja serafeja. Enkelien ja
arkkienkelien olemassaolosta todistaa melkein jokainen Raamatun sivu.
Kerubeista ja serafeista taas tiedämme profeettojen kertovan. Nuo neljä muuta
enkelien luokkaa mainitsee Paavali Efesolaiskirjeessä sanoen: ”…ylemmäksi
kaikkia valtoja, voimia, mahteja ja herruuksia.” Kolossalaisille hän
kirjoittaa puolestaan: ”valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat.”
Vallat, voimat ja herruudet esiteltiin siis jo efesolaisille. Mutta
kolossalaisille puhuessaan Paavali lisää valtaistuimet, joista efesolaisille ei
puhuttu mitään. Kun efesolaisille mainittuihin neljään luokkaan, eli valtoihin,
voimiin, mahteihin ja herruuksiin, lisätään valtaistuimet, saadaan viisi
erikseen mainittua enkelien luokkaa. Kun lisätään enkelit, arkkienkelit,
kerubit ja serafit, havaitaan epäilemättä yhdeksän enkeliluokkaa.
Profeetta kertoo
ensimmäisestä enkelistä, joka luotiin: ”Sinä olit kaltaisuuden sinetti, täynnä
viisautta, täydellinen kauneudessa, Jumalan paratiisin iloissa. ”
Ei siis sanota, että hänet on luotu Jumalan kaltaiseksi, vaan kaltaisuuden
sinetiksi, mikä tarkoittaa, että hänen luontonsa on korkeampi ja muita enemmän
Jumalan kuvan kaltainen. Siksi välittömästi sanotaan: ”Sinua koristivat kalliit
kivet, karneolit, topaasit ja kalsedonit, krysoliitit, onyksit, jaspikset,
safiirit, turkoosit ja smaragdit.” Katso, jalokiviä on yhdeksän erilaista, niin
kuin enkelien luokkia on yhdeksän! Ensimmäinen enkeli on koristeltu enkelien
luokilla, koska hän on enkelijoukkojen johtaja ja heihin verrattuna kaikista
kirkkain.
8. Mutta miksi käsittelisimme
näitä taivaassa olevia enkelikuoroja, ellemme tekisi selkoa myös siitä, mikä on
heidän tehtävänsä? Kreikaksi enkeli tarkoittaa lähettilästä, arkkienkeli taas
suurlähettilästä. On tiedettävä, että enkeli on tehtävän nimi, ei luonnon.
Pyhän taivaallisen isänmaan henkiolennot ovat aina henkiä, mutta aina heitä ei
voi sanoa enkeleiksi; he ovat näet vain silloin enkeleitä, kun jotain
ilmoitetaan heidän kauttaan. Psalminkirjoittaja sanoo: ”Hän tekee enkeleistään
henkiä.” Paremmin sanoen: hän, jolla on aina henkiä, tekee
heistä halutessaan enkeleitä. Niitä, joilla on vähäisempiä viestejä, sanotaan
enkeleiksi, mutta niitä, jotka ilmoittavat suuria asioita, arkkienkeleiksi. Sen
tähden Neitsyt Marian luokse ei lähetetty enkeliä, vaan arkkienkeli Gabriel.
Tähän tehtävään katsottiin korkein enkeli arvolliseksi, sillä hän ilmoitti
suurimman uutisen. Jotkut enkeleistä tunnetaan erisnimellä, joka kuvaa sitä
tehtävää, joka heillä on suoritettavanaan. Taivaan kodissa, jossa
kaikkivaltiaan Jumalan näkeminen suo täydellisen tiedon, ei ole tarvetta
erisnimille – ikään kuin heitä ei tunnettaisi ilman nimeä – vaan silloin kun he
tulevat meidän luoksemme jotain tekemään, he saavat nimen meille tekemän
tehtävänsä mukaan.
9. Niinpä Mikael tarkoittaa
”kuka on kuin Jumala”, Gabriel ”Jumalan väkevyys” ja Rafael ”Jumalan lääke”.
Aina kun tarvitaan poikkeuksellisen suurta voimaa, Raamattu kertoo, että Mikael
laitetaan asialle. Hänen nimensä ja toimintansa antavat ymmärtää, ettei kukaan
kykene niin suuriin tekoihin, jotka ovat mahdollisia vain Jumalalle. Se vanha
vihollinen, joka haluaa ylpeillä Jumalan vertaisena, sanoo: ”Minä tahdon nousta
taivaisiin! Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, minä
tahdon istua jumalten vuorella kaukana pohjoisessa, minä nousen pilviä
ylemmäksi, olen korottava itseni Korkeimman vertaiseksi.” Mutta Raamattu
kertoo, että viimeisellä tuomiolla hän menettää voimansa ja häviää taistelussa
arkkienkeli Mikaelin kanssa, niin kuin Johannes sanoo: ”Syttyi sota arkkienkeli
Mikaelin kanssa.” Saatana, joka kuvittelee
ylpeydessään kohoavansa Jumalan vertaiseksi, kärsii tappion Mikaelille, sillä
ylpeyden kautta ei kukaan voi kohota Jumalan rinnalle.
Marian luokse taas
lähetettiin Gabriel, jota kutsutaan Jumalan väkevyydeksi. Hänhän tuli ilmoittamaan
hänen saapumistaan, joka katsoi oikeaksi saapua nöyryydessä kukistamaan ilmojen
henkivallat. Hänestä psalminkirjoittaja sanoo: ”Kohottakaa portit, te kansanne
hallitsijat, kohotkaa korkeiksi, oi ikiaikaiset ovet; kirkkauden kuningas on
astuva sisään! Kuka on tämä kirkkauden kuningas? Herra, väkevä ja voimallinen,
Herra, voimallinen taistelussa.” Ja edelleen: ”Taivaan voimien Herra, hän on
kirkkauden kuningas.” Tämä ilmoitus piti tulla ”Jumalan
väkevyyden” kautta, sillä hän tuli taivaan voimien Herrana, voimallisena
taistelussa käymään sotaa ilmojen valtoja vastaan.
Rafael tarkoittaa, kuten
sanoimme, Jumalan lääkettä. Hänen neuvomallaan hoidolla parannettiin Tobitin
silmät ja karkotettiin hänen sokeutensa. Koska hänet siis lähetettiin
parantamaan, on oikein kutsua häntä nimellä ”Jumalan lääke”.Tarkasteltuamme enkelien nimien merkitystä, tutkikaamme seuraavaksi lyhyesti
heidän tehtäviään kuvaavia sanoja.
10. Voimat ovat niiden
henkien nimitys, joiden kautta tavallisesti merkkejä ja ihmeitä tapahtuu. Vallat
taas ovat saaneet tehtävänsä mukaisesti muita suuremman vallan, niin että
heillä on sellainen valta pahoihin henkiin, etteivät nämä voi koetella ihmisten
sydämiä enemmän kuin he tahtovat. Herruuksiksi kutsutaan niitä, jotka
hallitsevat muita enkeleitä ja kertovat alaisilleen mitä heidän tulee tehdä ja
niin johtavat heitä heidän toteuttaessaan Jumalan käskyjä. Mahdeiksi sanotaan
sellaisia, joiden valta ylittää herruudetkin. Siinä missä herruus tarkoittaa
johtajana toimimista, mahti merkitsee sitä, että on ylivertainen kaikkiin
toisiin nähden. Sitä enkelien joukkoa, joka on ihmeellisen valtansa tähden
toisia ylempänä, niin että muiden on oltava heille kuuliaisia, kutsutaan siten
mahdeiksi. Valtaistuimiksi sanotaan niitä, jotka istuvat alati
kaikkivaltiaan Jumalan vieressä toteuttaakseen hänen tuomioitaan. Sana thronos
tarkoittaa siis istuinta. valtaistuimiksi kutsutaan niitä, jotka Jumalan
armo täyttää niin, että Jumala istuu heissä ja panee heissä päätöksensä
toimeen. Kuten psalmissa sanotaan: ”Sinä, oikeamielinen tuomari, nouset
istuimellesi.”Kerubi tarkoittaa ”tiedon täyteyttä”. Tuota
vielä ylhäisempää joukkoa kutsutaan kerubeiksi, koska he ovat täynnä sitä täydellisempää
tietoa, mitä läheisemmin he kontemploivat Jumalan kirkkautta. Sikäli kuin
luodulle on mahdollista, he tietävät kaiken, siinä määrin kuin he ovat
arvollisia näkemään niin kuin heidän Luojansa näkee. Serafit on
nimitys sille pyhien henkien joukolle, jotka ovat ainutlaatuisen lähellä
Jumalaa ja hehkuvat rakkautta vailla vertaa. Serafi tarkoittaa hehkuvaa tai
palavaa. Koska he ovat niin lähellä Jumalaa, ettei heidän ja Jumalan välissä
ole mitään muita henkiolentoja, he palavat sitä kirkkaammin, mitä lähempää he
katsovat Jumalaa. Se liekki on rakkaus. Mitä syvemmin he katsovat Jumalan
kirkkautta, sitä väkevämmin heissä palaa rakkauden liekki.
11. Mutta mitä tällainen
enkelijoukkojen pohdiskelu hyödyttää, ellemme saa siitä itsellemme sopivaa
opetusta rakennukseksemme? Taivasten valtakunta koostuu siis sekä enkeleistä
että ihmisistä. Uskomme ihmistenkin pääsevän sinne, missä valitut enkelit ovat
olleet koko ajan. On kirjoitettu: ”Hän määräsi kansojen asuinsijat Jumalan
enkelien luvun mukaan." Niinpä meidän tulee ottaa omaan
vaellukseemme mallia siitä mitä opimme näistä korkeammista taivaan asukkaista
niin, että sytytämme itseemme pyhän innon edetä hyveissä. Koska uskomme
taivaaseen päätyvien ihmisten määrän olevan yhtä suuri kuin sinne jääneiden enkelien
luku, siitä seuraa, että taivaaseen matkaavien ihmisten tulee jäljitellä siellä
pysyviä sotajoukkoja. Erilaisten ihmisten elämäntavat vastaavat eri
enkeliluokkia, ja saamme paikkamme heidän joukossaan sen mukaan, miten
vaelluksemme vastaa heitä.
On paljon niitä, jotka
ymmärtävät vain arkisia asioita. Mutta sen, mitä he ymmärtävät, he auliisti
kertovat veljilleen. Heidät luetaan enkelien joukkoon. Toiset taas ovat Jumalan
armosta kykeneviä ymmärtämään ja julistamaan korkeampia, taivaallisia salaisuuksia.
Mihin muualle he kuuluvat, elleivät arkkienkeleiden joukkoon? Sitten on niitä,
jotka tekevät ihmeitä ja voimallisia tunnustekoja. Eivätkö he kuulu puolestaan
voimien joukkoon ja lukuun? Jotkut ajavat riivatuista pahoja henkiä
rukoillen saamansa voiman avulla. Missä on heille kuuluva paikka taivaan
joukoissa, ellei valtojen keskellä? On niitä, jotka – saamiensa hyveiden avulla
– ylittävät toisten valittujen ansiot. He ovat parempia kuin hyviä ja kohoavat
siten valittuja veljiään korkeammalle. Heidän paikkansa on tietysti herruuksien
joukossa. Jotkut pitävät kurissa kaikki paheensa ja intohimonsa niin, että
heitä kutsutaan puhtautensa vuoksi jumaliksi ihmisten joukossa. Mooseksellehan
sanottiin: ”Minä asetan sinut jumalaksi faraolle.” He kuuluvat
mahtien joukkoon. Vielä on niitäkin, jotka pitävät jatkuvasti itsensä kurissa
ja valvovat itseään hellittämättä pysyen Jumalan pelossa. Tämä hyve tuottaa
heille kyvyn arvostella myös muita oikein. Herra, joka ylläpitää heissä
jumaluutensa kontemplaatiota, hallitsee heissä kuin valtaistuimellaan, tutkien
toisten teot ja ohjaa kaikkea ihmeellisellä tavalla. Mitä muuta nämä ovat kuin
Luojansa valtaistuimia, tai mihin muuhun joukkoon he kuuluisivat kuin ylhäisten
istuinten joukkoon? Kun nämä hallitsevat kirkkoa, jopa valittujen kelvottomat
teot tulevat toisinaan tuomituiksi heidän kauttaan.
On joitakin, jotka ovat niin
täynnä rakkautta Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan, että heitä oikeutetusti
kutsutaan kerubeiksi. Kuten edellä todettiin, kerubi tarkoittaa tiedon täyteyttä.
Paavali taas sanoo: ”Rakkaus toteuttaa koko lain.” Sen tähden
ne, jotka ovat muita enemmän täynnä rakkautta Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan,
löytävät syystä paikkansa kerubien joukossa. Vihdoin on niitä, jotka ovat
syttyneet Jumalan kasvojen kontemploinnista ja joiden kaipaus kohdistuu
yksinomaan heidän Luojaansa. He eivät tavoittele enää mitään tässä maailmassa,
heitä ravitsee vain ikuinen rakkaus. He hylkäävät kaiken maallisen ja heidän
mielensä kohoaa kaiken ajallisen yläpuolelle. He rakastavat ja palavat, ja he
löytävät leponsa tässä tulessa. He palavat rakkaudesta, ja he sytyttävät
puheellaan toisetkin, niin että kun heidän sanansa koskettavat toisia, näissä
syttyy heti rakkaus Jumalaan. Eihän heitä voi muuksi kutsua kuin serafeiksi.
Heidän tuleksi muuttunut sydämensä loistaa ja palaa, heidän sielunsa silmät
ovat taivaan valaisemat ja kompunktion kyyneleet puhdistavat heistä paheiden
tahrat. Nämä, jotka ovat syttyneet tällaiseen rakkauteen Luojaansa kohtaan,
löytävät paikkansa varmasti serafien joukosta.
12. Tutkiskelkaa, rakkaat
veljet, sitä mitä sanoin, itse tykönänne. Arvioikaa salaisia ansioita ja
ajatuksianne. Katsokaa, löydättekö sisältänne jotain hyvää mitä olette tehneet.
Katsokaa sitten, löydättekö paikkanne noiden enkeliluokkien joukossa, joita
lyhyesti esittelimme. Voi sitä sielua, joka ei löydä itsestään mitään
luettelemaamme hyvää! Häntä surkeampi on se, joka tajuaa olevansa vailla näitä
lahjoja, eikä edes valita sitä. Sellaisen ihmisen tilaa on syytä valittaa,
veljet, sillä hän ei itse sitä tee. Ajatelkaamme siis niitä lahjoja, jotka
valitut ovat saaneet osakseen, ja pyrkikäämme kaikin voimin pääsemään heidän
rakkautensa korkeuksiin. Se joka huomaa olevansa vailla armon lahjoja,
valittakoon. Mutta vähäisimpiä lahjoja saanut älköön kadehtiko niitä, joilla on
suurempia lahjoja, sillä korkeimpien autuaiden henkienkin järjestys on
sellainen, että toiset ovat toisten yläpuolella.
Dionysios Areiopagitan,
vanhan ja kunnioitetun isän, kerrotaan sanoneen, että alhaisempia enkeleitä
lähetetään maan päälle suorittamaan tehtäviään näkyvässä tai näkymättömässä
muodossa – toisin sanoen, enkelit tai arkkienkelit tulevat lohduttamaan
ihmisiä. Ylhaisimmät henkiolennot eivät milloinkaan poistu
Jumalan läheltä, sillä heille ei kuulu heidän korkeamman asemansa johdosta
ulkoisia tehtäviä. Tämä näyttäisi olevan ristiriidassa sen kanssa, mitä Jesaja
sanoi: ”Silloin yksi serafeista lensi luokseni kädessään hehkuva hiili, jonka
hän oli ottanut pihdeillä uhrialttarilta. Hän kosketti sillä minun huuliani.” Tämä profeetan sana pitää kuitenkin ymmärtää niin, että lähetetty enkeli saa
nimensä sen mukaan, millä asialla hän on. Niinpä enkeliä, joka puhdistaa kielen
synnit kantaen alttarilta otettua hiiltä, kutsutaan serafiksi – sanahan
tarkoittaa liekkiä. Eikä ole mitenkään sopimatonta ajatella, että Daniel
vahvistaa tämän, kun hän sanoo: ”Tuhannet ja taas tuhannet palvelevat häntä,
miljoonat seisovat odottaen hänen edessään.” On eri asia
palvella tai seistä odottaen. Ne palvelevat Jumalaa, jotka tulevat myös
sanansaattajina meidän luoksemme. Mutta ne seisovat odottaen hänen edessään,
jotka nauttivat sisäisestä kontemplaatiosta niin, etteivät koskaan lähde muuta
tekemään.
13. Eri Raamatun kohdat
kertovat siis toisinaan kerubien tai serafien hoitavan tiettyjä tehtäviä. Mitä
siihen tulee, tekevätkö he sen itse vai tapahtuuko se heille alamaisten
henkivaltojen kautta, niin että nämä saavat ylempien asioita hoitaessaan
ylemmille kuuluvan nimen (kuten Dionysios sanoo), me emme halua sanoa asiasta
mitään sellaista, jota ei voi selvästi todistaa Raamatulla. Sen me tiedämme
varmasti, että taivaallisia asioita toimittaessaan toiset henget lähettävät
toisia asialle. Tämän todistaa Sakarja: ”Juuri silloin astui esiin se
enkeli, joka oli puhunut kanssani, ja toinen enkeli tuli häntä vastaan ja
sanoi hänelle: ’Juokse sanomaan tuolle nuorelle miehelle näin: -- Jerusalemin
ympärille ei enää rakenneta muureja.’” Jos enkeli sanoo
toiselle enkelille: ”juokse sanomaan”, on selvää, että enkeli lähettää toisen
enkelin. Alempi enkeli on se, joka lähetetään ja ylempi se, joka lähettää.
Mutta sen me näistä lähettiläistä tiedämme, että samalla kun he tulevat
luoksemme (toteuttaen näin ulkoista tehtävää), he eivät luovu sisäisestä
kontemplaatiosta. He ovat siis sekä liikkeellä että viipyvät Jumalan edessä.
Enkeli on toki rajallinen olento, mutta korkein Henki, Jumala, on
rajoittamaton. Enkelit ovat siis liikkeellä ja Jumalan edessä: mihin ikinä
heidät lähetetäänkin, he juoksevat Jumalassa.
14. On myös tiedettävä, että
autuaitten henkien luokat saavat joskus osakseen naapuriluokkansa nimityksen.
Sanoimmehan valtaistuimien olevan autuaiden henkien luokka, jotka toimivat
Jumalan istuimina. Kuitenkin psalmissa sanotaan: ”Sinä, joka istut kerubien
yllä, ilmesty!” Kerubit sijaitsevat enkelien järjestyksessä valtaistuimista
seuraavina. Sen tähden psalminkirjoittaja voi sanoa, että Jumala istuu yhtä
lailla kerubien yllä. Tuossa taivaan valtakunnassa erityiset asiat ovat
tietyille hengille ominaisia, mutta samalla ne kuuluvat yhteisesti kaikille.
Samoin se, mistä joku tulee osalliseksi, kuuluu kokonaisuudessaan toisen luokan
hengille. Toisaalta kaikkia ei kutsuta yhdellä ja samalla nimellä. Sitä
joukkoa, joka on erityisesti saanut tietyn tehtävän, kutsutaan varsinaisesti
sillä nimellä. Sanoimme, että serafit ovat liekkejä, mutta yhtälailla kaikki
palavat rakkaudesta Luojaansa. Kerubeja taas kutsutaan tiedon täyteydeksi,
mutta kenen tieto voisi olla puutteellinen siellä, missä kaikki näkevät yhtä
aikaa kaiken tiedon lähteen, Jumalan? Valtaistuimia puolestaan sanotaan
joukoksi, joissa Luoja istuu. Mutta kuka voisi olla autuas, ellei hänen
Luojansa istuisi hänen sielussaan? Se, mikä kuuluu osaltaan kaikille, on
erillisenä nimenä annettu niille, jotka ovat saaneet sen täydemmin osakseen.
Vaikka siellä onkin jotain sellaista, jonka omistaminen ei ole muille
mahdollista – kuten mahtien ja herruuksien nimet – kaikki yhdessä
kuuluu siellä jokaiselle erikseen, sillä Pyhän Hengen rakkaudessa se, mikä
kuuluu yhdelle, kuuluu toisellekin.