perjantai 15. syyskuuta 2017

Matt 11:25-30 (15. su helluntaista, 3.vsk ev)

Paul Tillich kysyy, mikä on se kuorma, josta Jeesus meidät vapauttaa? On selvää, että Jeesus ei vapauta meitä jokapäiväisistä velvollisuuksistamme ja vastoinkäymisistämme. Hän ei ole helpon elämän takuumies. Entä sitten synti ja syyllisyys? Tillich sanoo, että Jeesus ei suinkaan sano, että syntimme eivät ole vakavia. Itse asiassa Jeesus tuomitsee myös sellaiset synnit, joita hänen oman aikansa teologit eivät edes pitäneet vakavina.
Kuorma, josta Jeesus meidät vapauttaa, on uskonnon ies. Uskonnon avulla ihminen yrittää päästä voitolle ahdistuksestaan, levottomuudestaan ja epätoivostaan. Uskonnon avulla hän yrittää korjata sisäistä rikkinäisyyttään ja saavuttaa kuolemattomuuden, henkisyyden ja täydellisyyden. Tämä ei edellytä jonkin tietyn uskonnon ulkoista noudattamista. Ihminen voi toteuttaa "uskonnollisuuttaan" myös antautumalla poliittiselle ideologialle tai eettiselle periaatteelle. Kiihkeä ateisti voi olla tässä mielessä "uskonnollinen": uskonto on se ihmisessä, joka vaatii häneltä täydellisyyttä. Ihminen tunnustaa sydämessään tämän vaatimuksen oikeaksi, ja siksi uskonto on niin pirullista ja tekee ihmisen onnettomaksi. Emmekä me pelastu siltä sysäämällä uskonnon julkisuudelta marginaaliin.
"Minun ikeeni on hyvä kantaa". Tässä ei ole kysymys aste-erosta. Jeesus ei tuo mukavampaa ja inhimillisempää uskonnon muotoa, vaan sen vastakohdan. Jeesuksen ies on olemukseltaan kevyt, koska se on uskonnon yläpuolella ja koska se antaa työn ja vaivan rasittamille sieluillemme levon.

"Missä voimme kokea tämän uuden todellisuuden? Emme voi löytää sitä, mutta se löytää meidät. Se etsii meitä koko elämämme ajan. Se on maailmassa, se kannattaa maailmaa, ja sen ansiosta emme me eikä maailmamme vielä ole sortuneet lopulliseen itsetuhoon. Vaikka se on kätkössä ahdistuksen, epätoivon, katoavaisuuden ja tragiikan alla, se on olemassa kaikessa: sielussa ja ruumiissa, sillä sen välityksellä kaikki elää."
"Uutta olemassaoloa ei saa sekoittaa kristillisyyteen. Unohtakaa kaikki kristilliset opit, unohtakaa sekä varmuutenne että epäilynne, kun kuulette Jeesuksen kutsun. Unohtakaa kristillinen moraali, omat saavutuksenne ja epäonnistumisenne, kun tulette Jeesuksen luo. Teiltä ei vaadita mitään - ei edes mitään käsitystä Jumalasta, ei omaa hyvyyttä, ei uskonnollisuutta, ei kristillisyyttä eikä moraalisuutta. Teiltä vaaditaan vain, että olette avoin ja valmis ottamaan vastaan sen, mitä teille annetaan." (Perustukset järkkyvät, s. 79-88)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ap.t.14:15-17 (Juhannusp. 2.vsk 2.lk)

Apostolien teoissa kerrotaan, kuinka Paavali ja Barnabas Lystran kaupungissa paransivat ramman miehen. Kaupungin asukkaat tulkitsivat tapa...