Se, mikä on tärkeää
Marttaa ja Mariaa käsittelevä saarna Paul Tillichin kokoelmassa "The New Being" on otsikoitu “The ultimate concern.” Tillichin teologiaa tuntevat ovat törmänneet tähän ilmaukseen usein. Saarna on lyhyt selonteko tästä keskeisestä käsitteestä. Olen kääntänyt sanan “concern”
vaihtelevasti ”huolenaihe” ”kiinnostuksen kohde” ”se, mikä koskettaa.”
Jeesuksen
Martalle sanomat sanat kuuluvat koko Raamatun tunnetuimpiin. Martasta ja
Mariasta on tullut symboleita kahdelle mahdolliselle elämänasenteelle, kahdelle
ihmisessä ja koko ihmiskunnassa vaikuttavalle voimalle ja kahdelle eri
huolenaiheelle. Martta huolehtii monista asioista, mutta ne kaikki ovat
äärellisiä, toissijaisia ja tilapäisiä. Maria huolehtii yhdestä asiasta, joka
on ääretön, perimmäinen ja kestävä. Martan tapaa ei pidä halveksia. Päinvastoin,
se on se tapa, joka pitää maailmaa pystyssä. Se on hallitseva voima, joka
säilyttää ja rikastuttaa elämää ja kulttuuria. Ilman sitä Jeesus ei olisi voinut
puhua Marialle eikä Maria olisi voinut kuunnella Jeesusta. Kuulin kerran
saarnan, joka oli omistettu Martan puolustamiselle ja ihailulle. Niin voi tehdä. Meidän elämässämme on lukematon määrä huolenaiheita, jotka vaativat huomiota,
antautumista ja intohimoa. Mutta ne eivät vaadi ääretöntä huomiota, ehdotonta
antautumista tai äärimmäistä intohimoa. Ne ovat tärkeitä - usein hyvin tärkeitä - niin sinulle, minulle kuin koko ihmiskunnalle. Mutta ne eivät ole perimmäisen
tärkeitä. Sen tähden Jeesus ei ylistä Marttaa vaan Mariaa. Hän on valinnut
oikean asian, sen asian jota ihminen tarvitsee, ainoan asian joka koskettaa
jokaista ihmistä pohjimmiltaan. Jumalanpalveluksen aika ja jokainen
meditatiivisen lukemisen hetki on omistettu kuulemiselle sillä tavalla kuin
Maria kuunteli. Meille sanotaan jotain, yhtä lailla puhujalle kuin
kuuntelijoillekin, joka koskee meitä perimmäisellä tavalla. Tämä on
jokaisen saarnan tarkoitus. Sen pitää herättää ääretöntä huolta. Mitä tarkoittaa
olla jostakin huolissaan? Se tarkoittaa, että olemme siinä mukana, että
osa meitä itseämme on siinä, että osallistumme siihen sydämellämme. Se
tarkoittaa jotain vieläkin enemmän. Se osoittaa siihen tapaan, jolla olemme mukana,
nimittäin ahdistuneesti. Meidän kielemme viisaudessaan usein samaistaa huolen
ahdistukseen. Aina kun olemme mukana jossakin, tunnemme ahdistusta.
On
paljon asioita jotka kiinnostavat meitä ja herättävät meissä sääliä tai kauhua.
Mutta ne eivät ole todellinen huolenaiheemme: ne eivät saa aikaan tätä
liikkeellepanevaa, kiduttavaa ahdistusta, joka vallitsee silloin kun olemme
aidosti ja vakavasti huolissamme. Tässä kertomuksessa Martta oli vakavasti
huolissaan. Yrittäkäämme muistella, mikä aiheuttaa meille huolta
arkipäivässämme, heräämisemme hetkestä nukahtamisemme hetkeen, ja sen ylikin, kun ahdistuksemme ilmestyvät meille unissamme. Me tunnemme huolta
työstämme; se on olemassaolomme perusta. Voimme vihata tai rakastaa sitä, voimme
suorittaa sitä velvollisuutena tai ankarana välttämättömyytenä. Mutta ahdistus
saa meistä otteen aina kun me tunnemme voimiemme rajan, toimintakyvyn puutetta,
taistelun mukavuudenhalumme kanssa ja epäonnistumisen uhkan. Me olemme huolissamme
suhteistamme toisiin. Emme voi kuvitella elämää ilman heidän hyväntahoisuuttaan,
heidän ystävyyttään, rakkauttaan, yhteyttä ruumiin ja sielun tasolla. Mutta
suremme ja olemme joskus epätoivoisia kun ajattelemme välinpitämättömyyttä,
vihan ja mustasukkaisuuden purkauksia, kätkettyä ja usein myrkyllistä
vihamielisyyttä mitä koemme niin itsessämme kuin niissä joita rakastamme.
Ahdistus heidän menettämisestään, että olemme satuttaneet heitä tai että emme
ole heidän arvoisiaan, hiipii sydämiimme ja tekee rakkautemme levottomaksi.
Olemme huolissamme itsestämme. Tunnemme vastuuta kehittymisestä kypsyyteen,
kohti elämän voimaa, mielen viisautta ja hengen täydellisyyttä. Samaan aikaan
pyrimme onnellisuuteen, huolehdimme nautinnoistamme ja ”hauskanpidosta” –
huolenaihe, joka on arvostuksessamme korkealla.
Mutta ahdistuksemme iskee
silloin kun katsomme itseämme itsetutkiskelun tai toisten arvostelun peilistä.
Tunnemme valinneemme väärin, astuneemme väärälle tielle, että olemme viallisia
sekä ihmisten että oman itsemme edessä. Vertailemme itseämme toisiin ja tunnemme
alemmuutta, masennumme ja turhaudumme. Uskomme hukanneemme onnellisuutemme joko
tavoitellen sitä liian innokkaasti ja sekoittaen onnen nautintoon tai sitten
niin ettemme ole olleet riittävän rohkeita tarttuaksemme hetkeen, tehdäksemme
päätöksen, joka olisi tuonut meille onnen. Emme voi unohtaa kaiken elävän
tavallisinta ja yleisintä huolta, huolta elämän säilymisestä – jokapäiväisestä
leivästä. Vähän aikaa sitten historiassa oli aika, jolloin iso osa läntisestä
maailmasta oli melkein unohtanut tämän huolen. Tänään yksinkertainen huoli
ruoasta, vaatteista ja yösijasta on niin hallitseva niin suuressa osassa
ihmiskuntaa, että se on melkein hukuttanut muut huolenaiheet ja saanut valtaansa
kaikki yhteiskuntaluokat. Mutta, joku voi kysyä, onko meillä korkeampia
huolenaiheita kuin nämä jokapäiväisen elämän huolet? Eikö itse Jeesus todista
niistä? Kun häntä koskettaa massojen kurjuus, eikö hän pyhitä sitä sosiaalista
huolta joka koskettaa niin monia aikamme ihmisiä, vapauttaen heidät
jokapäiväisen elämänsä murheista? Kun Jeesusta liikuttaa sääli sairaita kohtaan
ja hän parantaa heidät, eikö hän siten pyhitä lääkinnällisten ja hengellisten
parantajien huolen? Kun hän kokoaa ympärilleen pienen ryhmän perustaakseen
yhteisön, eikö hän siten pyhitä yhteisen elämän huolta? Kun hän sanoo että hän
on tullut todistamaan totuudesta, eikö hän pyhitä huolta totuudesta ja intohimoa
tietoon, joka on niin ohjaava voima meidän aikanamme? Kun hän opettaa
kansanjoukkoja ja opetuslapsiaan, eikö hän pyhitä oppimisen ja koulutuksen
huolta? Ja kun hän kertoo vertauksia ja kuvaa luonnon kauneutta ja luo klassisen
täydellisiä lauseita, eikö hän pyhitä kauneuden huolta ja sitä rauhaa ja mielen virkistystä jonka se tarjoaa jokapäiväisten huoliemme jälkeen.
Mutta ovatko nämä
jalot huolenaiheet se ”yksi ainoa”, joka on tarpeen ja se hyvä osa, jonka Maria
on valinnut? Vai ovatko ne ehkä korkeimpia muotoja siitä mitä Martta edustaa?
Huolehdimmeko me Martan tavoin monista asioista jopa silloin kun huolehdimme
suurista ja jaloista asioista. Olemmeko muka vapaita ahdistuksesta kun tunnemme
sosiaalista huolta ja kun kurjuuden ja sosiaalisen epäoikeudenmukaisuuden paino,
oman etuoikeutetun asemamme vastapainona, lankeaa omantuntomme ylle ja estää
meitä hengittämästä vapaasti ja iloisesti, kun meidän on pakko huokaista satojen
ihmisten puolesta ympäri maailmaa? Entä tunnetko niiden tuskan, jotka haluavat
parantaa mutta tietävät että on liian myöhäistä; tai niiden jotka haluavat
kasvattaa ja kohtaavat typeryyttä, pahuutta ja vihaa, tai niiden joiden pitäisi
johtaa mutta uupuvat ihmisten tietämättömyyteen, vastustajiensa pyrkimyksiin,
huonoihin järjestelmiin ja huonoon onneen? Nämä ahdistukset ovat suurempia kuin
ne jotka koskevat jokapäiväistä elämäämme. Entä tiedätkö mikä valtava ahdistus
sisältyy kaikkeen rehelliseen tutkimukseen, ahdistus lankeamisesta erehdykseen,
erityisesti silloin kun kuljetaan uusia ja tutkimattomia ajatuksen teitä? Oletko
koskaan kokenut sitä lähes sietämätöntä tyhjyyden tunnetta kun palaat suuren
taideteoksen ääreltä arkipäiväsi vaatimuksiin, rumuuteen ja huoliin? Tämäkään ei
ole se ”yksi ainoa” joka on tarpeen, niin kuin Jeesus ilmaisi kun hän puhui
temppelin kauneudesta, joka on tuomittu tuhoon. Nykyajan Eurooppa on oppinut,
etteivät ne inhimillisen luovuuden vuosituhannet, josta se ylpeili, ole se ”yksi
ainoa”, kun nämä vuosituhansien monumentit ovat nyt raunioina. Miksi niihin
moniin asioihin joista huolehdimme liittyy murhe ja ahdistus? Me annamme niille
omistautumisemme, voimamme ja intohimomme, ja niin täytyy tehdä: muutoin emme
saavuttaisi mitään. Miksi ne sitten tekevät meidät levottomiksi sydämemme
syvimmässä perustassa ja miksi Jeesus sivuuttaa ne sellaisina jotka eivät
lopulta ole tarpeen? Kuten Jeesus ilmaisee sanoissaan Mariasta, se johtuu siitä
että ne voidaan viedä meiltä. Ne kaikki kohtaavat loppunsa: kaikki
huolenaiheemme ovat äärellisiä. Lyhyen elämämme aikana monet niistä ovat jo
hävinneet ja uusia on ilmaantunut, ja nekin häviävät kerran. Monet menneisyyden
suuret huolenaiheet ovat kadonneet ja lisää tulee päättymään, ennemmin tai
myöhemmin. Katoavaisuuden melankolinen laki hallitsee jopa intohimoisimpia
kiinnostuksen kohteitamme. Lopun ahdistus vallitsee niiden antamassa onnessa.
Sekä meidän kiinnostuksen kohteemme että me itse kohtaamme loppumme. Tulee aika
– eikä se ehkä ole kaukana – jolloin me emme ole enää kiinnostuneita näistä
kiinnostuksen kohteista, kun niiden äärellisyys paljastuu meidän oman
äärellisyytemme kokemuksessa – omassa lopussamme. Me kuitenkin ylläpidämme toissijaisia huolenaiheitamme niin kuin ne olisivat perimmäisiä. Ja ne
pitävät meidät otteessaan jos yritämme vapautua niistä.
Jokainen huolenaihe on
tyranni, se haluaa meidän koko sydämemme, koko voimamme ja koko sielumme.
Jokainen huolenaihe pyrkii tulemaan perimmäiseksi huolenaiheeksemme,
jumalaksemme. Huoli työstä onnistuu usein tulemaan jumalaksemme, kuten myös
huoli toisesta ihmisestä tai nautinnosta. Kiinnostus tieteestä on onnistunut
tulemaan kokonaisen aikakauden jumalaksi, huoli rahasta on tullut yhä
tärkeämmäksi jumalaksi ja huoli kansakunnasta kaikista tärkeimmäksi jumalaksi.
Mutta nämä huolenaiheet ovat rajallisia, ne taistelevat toisiaan vastaan ja ne
raskauttavat omiatuntojamme, koska emme voi tehdä niille kaikille oikeutta.
Voimme yrittää hylätä kaikki huolenaiheet ja harjoittaa kyynistä
kiinnostumattomuutta. Me päätämme, että mikään ei enää kosketa meitä, paitsi
tilapäisesti, mutta ei missään nimessä vakavasti. Yritämme olla
välinpitämättömiä itsestämme ja toisista, työstämme ja nautinnoistamme,
välttämättömyyksistä ja ylellisyyksistä, sosiaalisista ja poliittisista
asioista, tiedosta ja kauneudesta. Voimme jopa tuntea että tässä
piittaamattomuudessa on jotain sankarillista. Ja yksi asia on totta: se on ainoa
vaihtoehto perimmäisen kiinnostuksen kohteen omistamiselle. Piittaamattomuus tai
perimmäinen huolenaihe – siinä ovat ainoat vaithoehdot. Kyynikko on
kiinnostunut, intohimoisen kiinnostunut, yhdestä asiasta – nimittäin
kiinnostumattomuudestaan. Tämä on kaiken piittaamattomuuden sisäinen ristiriita.
Siksi on vain yksi vaihtoehto, joka on se, mikä koskee meitä ehdottomasti.
Mikä
sitten on se yksi asia, jota tarvitsemme. Mikä on se hyvä osa, jonka Maria on
valinnut? Niin kuin kertomuksemme, minäkin epäröin vastata, sillä lähes jokainen
vastaus ymmärretään väärin. Jos vastaus on ”uskonto”, se ymmärretään väärin
tarkoittaen tiettyjä uskomuksia ja toimintoja. Niin kuin muut Uuden testamentin
kertomukset osoittavat, Martta oli vähintään yhtä uskonnollinen kuin Maria.
Uskonto voi olla inhimillinen huolenaihe yhtä lailla kuin muutkin, se luo saman
ahdistuksen kuin muutkin. Jokainen sivu uskonnonpsykologian historiassa osoittaa
tämän. On olemassa jopa erityisiä ihmisiä, joiden tehtävänä on edistää tätä
inhimillistä kiinnostuksen kohdetta. Heitä kutsutaan hyvin rienaavalla nimellä:
uskovaiset. Sana kertoo enemmän uskonnon rappiosta aikanamme kuin mikään muu.
Jos uskonto on erityisten ihmisten erityinen kiinnostuksen kohde, eikä se mikä
koskettaa perimmältään jokaista, se on joko hölynpölyä tai jumalanpilkkaa.
Niinpä kysymme edelleen: mikä on se yksi asia joka on tarpeen? Edelleen, on
vaikea vastata. Jos vastaamme ”Jumala”, sekin ymmärretään väärin. Jopa Jumalasta
voidaan tehdä rajallinen huolenaihe, objekti muiden objektien joukossa, jonka
olemassaoloon toiset uskovat ja toiset eivät. Sellainen Jumala ei tietenkään voi
olla perimmäisen huolemme kohde. Tai sitten teemme hänestä toisten persoonien
kaltaisen persoonan, joka kanssa kannattaa olla suhteessa. Sellainen persoona
voi edistää rajallisia huolenaiheitamme, mutta hän ei varmastikaan voi olla
meidän perimmäinen huolenaiheemme.
Se yksi tarpeellinen asia – tämä on
ensimmäinen ja tavallaan viimeinenkin vastaus jonka voin antaa – on olla
perimmältään, ehdottomasti, äärettömästi kiinnostunut. Sitä Maria oli. Tämä on se, minkä Martta tunsi ja mikä teki hänet vihaiseksi, ja tätä Jeesus ylistää
Mariassa. Tämän enempää ei ole sanottu eikä voida sanoa Mariasta, ja se on
vähemmän mitä on sanottu Martasta. Mutta Maria tunsi äärimmäisen huolen. Tämä on
se yksi asia, joka on tarpeen. Jos katsomme tämän perimmäisen huolemme voimalla
ja intohimolla rajallisia huolenaiheitamme – Martta-elämänpiiriämme – kaikki
näyttää samalta mutta sittenkin, kaikki on muuttunut. Me olemme edelleen
kiinnostuneita kaikista näistä asioista mutta toisella tavalla – ahdistus on
poissa! Se on edelleen olemassa ja yrittää tehdä paluun. Mutta sen voima on
murrettu: se ei voi enää tuhota meitä. Se, josta tuo yksi tarpeellinen asia on
ottanut otteen, saa nuo monet asiat jalkojensa alle. Ne koskettavat häntä, mutta
eivät lopullisesti. Ja kun hän menettää ne, hän ei menetä sitä yhtä tarpeellista
asiaa, eikä sitä voida viedä häneltä.
(Paul Tillich: The New Being. s.152-160.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti