keskiviikko 25. elokuuta 2021

Apt. 3:1-10 (13. sunn. helluntaista 3.vsk 2.lk)

 Apostolien tekojen ensimmäinen parantamiskertomus esittelee meille toisenlaisen Pietarin kuin se, johon totuimme evankeliumeissa. Tämä Pietari on varmaotteinen hengellinen johtaja. Ramman parantaminen temppelin portilla herättää joitakin kysymyksiä.

Mietin, onko rampa mies todella rampa, vai ehkä järjestäytyneen rikollisuuden välikappale? Suomessa on pohdittu samaa kysymystä romanialaisten kerjäläisten tultua katukuvaamme. Hänet tuotiin joka päivä kerjäämään temppelin portille. Herää myös kysymys siitä, onko hänen halvauksensa fyysistä vai henkistä laatua. Sillä ei lopulta ole merkitystä.

Ensimmäinen tärkeä askel hänen paranemisessaan on katsekontakti. Katseen merkitys näkyy Apostolien teoissa muuallakin. Muuan rampa mies istui kuuntelemassa Paavalin puhetta. Kun Paavalin katse pysähtyi häneen, Paavali huomasi, että mies uskoi voivansa parantua (14:9). Ehkä Pietari olisi voinut parantaa pelkällä sanalla ja kosketuksella, emme tiedä. Mutta kohtaaminen, katsekontakti, on tärkeä. Toinen ei ole vain avun saaja, vaan persoona, joka nähdään ja kohdataan. 

"Hopeaa ja kultaa minulla ei ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan." Tobitin kirjassa neuvotaan: "Älä käännä selkääsi yhdellekään köyhälle, ettei Jumala kääntäisi sinulle selkäänsä. Anna köyhille sen mukaan mitä omistat. Jos olet rikas, poikani, anna rikkaudestasi köyhälle, jos olet vähissä varoissa, anna köyhille sen mukaan mitä sinulla on. Älä epäröi, poikani, auttaessasi köyhää." (Tob. 4:7-8) Voit antaa vain sitä mitä sinulla on, enempää ei tarvitse. Etkä voi tietää, meneekö apusi aina oikeaan kohteeseen. Älä epäröi.

Pietari tarttuu miestä oikeasta kädestä. Voisiko sen ymmärtää niin, että lähdetään liikkeelle vahvuuksista? Jos tätä ihmettä haluaa psykologisoida, voi ajatella, että se että joku luottaa minuun, antaa minulle voimaa. Paraneminen ei ollut varovaista ja asteittaista, vaan "siinä samassa" mies alkoi hyppelehtiä estottomasti Herran huoneessa.

Tämän nähdessään väki oli hämmästyksestä suunniltaan, kirjaimellisesti ekstaasissa. Se tarkoittaa sitä, että totunnainen ajattelutapa oli järkkynyt. Sitä Jeesus saa aikaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)

Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...