tiistai 13. heinäkuuta 2021

Luuk. 6:27–31 (7. su helluntaista, 3. vsk. ev)

 Toisen posken kääntämisestä

"Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa toinenkin poski." Ajatus voi vaikuttaa ylevältä väkivallattomuudelta silloin, kun lukee lomalla maailmankatsomuksellista kirjallisuutta riippukeinussaan. Mutta jos ajattelee perheväkivallan uhrina olevaa vaimoa tai koulukiusattua nuorta, tai järjestelmällisen väheksynnän ja dissaamisen kohteena olevaa seksuaalivähemmistön edustajaa, se kuulostaa huonoimmalta opetukselta ikinä. Avoin valtakirja sadistille.

Ensimmäinen huomio: toisen posken kääntäminen on minulle todellinen mahdollisuus vain silloin, kun minun olisi oikeasti mahdollista iskeä takaisin samalla mitalla. Alistettu vaimo tai piesty lapsi ei voi kääntää toista poskea - ei Jeesuksen tarkoittamassa mielessä. Sen voi kääntää vain samalta tasolta.

Daniel Nylundilta opin ,että asia tulee paremmin ymmärrettäväksi Matteuksen tallettamassa sanamuodossa: " Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin."(Mt. 5:39) Sillä on nyt merkitystä, kummasta poskesta puhutaan. Jos minä - oletettavasti oikeakätisenä - lyön sinua avokämmenellä poskelle, isku osuu sinun vasemmalle poskellesi. Oikealle poskellesi voin lyödä sinua kämmenselällä. Kämmenselällä lyöminen on ikivanha ele, jolla lyödään koiraa tai orjaa. Sen tarkoitus ei ole niinkään satuttaa kuin nöyryyttää: "Muista paikkasi!" 

Tässä yhteydessä toisen posken kääntämisellä on aivan joku muu merkitys kuin että "minua saa lyödä." Kun käännän toisen posken, kieltäydyn vastaanottamasta nöyryyttävää kohtelua. Ilmaisen, että jos kerran aiot minua lyödä, niin lyö niin kuin vertaistasi: tälle poskelle, kiitos. Toisen posken kääntäminen ei merkitse alistumista väkivaltaan, vaan väkivallan haastamista - ilman, että itse sortuu väkivaltaan.

Toinen huomio (tämän olen velkaa ystävälleni Ismo Savimäelle): jos joku lyö sinua mihin tahansa, ilmoita siitä asianmukaiselle viranomaiselle. Sekin on vihollisen rakastamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...