”Ne jotka katsovat häneen, säteilevät iloa.” (Ps. 34:6)
Kun ihminen katsoo Jeesukseen, häntä kohtaa sellainen
muutos, jonka rinnalla suurin vallankumouskin on pikkujuttu. Se johtuu
yksinkertaisesti siitä, että se, joka häneen katsoo - joka uskoo häneen - saa
täällä maan päällä tulla kutsutuksi Jumalan lapseksi ja olla sitä. Se on
sellainen sisäinen muutos, joka ei voi pysyä pelkästään sisäisenä, vaan joka
tapahtuessaan pyrkii väkisinkin ulos. Ihmiselle syttyy suuri, kirkas ja kestävä
valo. Ja tämä valo heijastuu hänen kasvoistaan, hänen silmistään, hänen käyttäytymisestään,
sanoistaan ja suhtautumistavastaan. Sellaiselle ihmiselle on valmistettu, hänen
murheensa ja kärsimyksensä keskellä, huolimatta kaikesta mitä hän huokailee ja
valittaa, suuri ilo: ei halpa tai pinnallinen, vaan syvä ilo, ei haihtuva vaan
pysyvä ilo. Ja se tekee ihmisen, silloinkin kun hän on surullinen tai allapäin,
sellaiseksi josta huomaa että hän on pohjimmiltaan iloinen ihminen. Sanotaan suoraan:
hän on saanut aiheen nauraa, eikä hän voi tätä naurua tukahduttaa silloinkaan, kun
hänen tilanteensa ei muuten naurattaisi. Se ei ole ilkeää, vaan lempeää, ei
pilkallista vaan rakastavaa ja lohduttavaa naurua. Se ei ole myöskään sellaista
diplomaattista naurua, jota tapaa politiikassa, vaan vilpitöntä, sydämen
pohjasta nousevaa naurua.
Huumorintaju tarkoittaa sitä, ettei ihminen ole kankea, vaan
valpas. Huumori syntyy siitä, että tulemme elävästi tietoisiksi olemassaolomme
ristiriidasta Jumalan lapsina ja aikamme lapsina omassa toiminnassamme. Huumori
tarkoittaa nykyhetken vakavuuden laittamista sulkumerkkeihin. Huumoria on
olemassa vain taistelussa nykyhetken vakavuuden kanssa. Mutta tässä taistelussa
me emme Jumalan lapsina voi pysyä täysin vakavina. Jumalan tulevaisuus ilmenee
hymynä kyynelten alla, iloisuutena, jonka avulla kestämme nykyhetkeä ja –
sulkumerkkien sisällä – voimme ottaa sen vakavasti, sillä se kantaa jo
itsessään tulevaa. Aidon huumorin voi erottaa epäaidosta siinä, että sen
edellytyksenä on tieto kärsimyksestä. Vielä yksiselitteisemmin sen tunnistaa
siitä, että se ei ensisijaisesti kohdistu toiseen vaan itseen: ihminen näkee
itsensä noiden sulkumerkkien sisällä. Sellainen huumori voi merkitä jotain
helpottavaa tai vapauttavaa (eikä sappea ja piikikkyyttä) silloinkin, kun se
kohdistuu toiseen. Se, joka on nauranut itselleen, voi joskus nauraa toisillekin,
ja hän kestää senkin, että hänelle nauretaan viimeiseksi. Se on sellainen testi,
jossa moni humoristina pidetty reputtaa surkeasti.
(Karl Barth:
Augenblicke. Texte für Besinnung. Ausgewählt von Eberhard Busch. Theologischer Verlag Zürich 2001, 11-12)
Vielä hän täyttää sinun suusi naurulla ja avaa sinun huulesi riemun huutoon!
VastaaPoista