Tämä rikkaviljavertaus on edellä olevan kylväjävertauksen ohella ainoita, jotka Jeesus yksityiskohtaisesti selitti. Tosin J.D. Crossan kysyy, tekikö Jeesus niin, vaikka Matteus selityksen tarjoaakin.
Tekstiä lukiessa herää myös kysymys, oliko isäntä viisas vai tyhmä? Toimiiko hän niin, että hän kyllä välittömästi suojelee, mutta lopulta antaa sadon tärveltyä? Crossan kysyy myös, miten eri tavoin maatyöläiset kuulivat tämän kuin maanomistajat. Kumpi lopulta on kuin taivasten valtakunta: vilja vai rikkavilja? Tuomaan evankeliumi (log 57) selittää: "Sadonkorjuun aikana rikkavilja erottuu selvästi. Silloin se kitketään pois ja poltetaan."
Yhtä kaikki, teksti varoittaa pikaisesta inhimillisestä tuomiosta ja korostaa Jumalan kärsivällisyyttä. Kolmannen vuosikerran evankeliumi (Mk. 4:26-29) on vielä lohdullisempi. Mies kylvää siemenen ja menee nukkumaan. Siemen orastaa ja kasvaa, eikä mies tiedä, miten. Crossan ei ymmärrä tätä vertausta ollenkaan. Sen sisältämä luottamus kasvuun on hänelle vierasta.
Tämän vertauksen maailmaan sijoittuu myös Tuomaan evankeliumin logion 97: "Isän valtakunta on kuin nainen, joka kantoi täysinäistä jauhoruukkua päänsä päällä. Kun hän kulki tietä pitkin ja oli vielä matkan päässä kotoa, ruukun kädensija särkyi ja jauhot valuivat hänen taakseen tielle. Nainen ei tiennyt siitä, sillä hän ei havainnut vahinkoa. Kun hän saapui kotiinsa ja laski ruukun maahan, hän huomasi sen tyhjäksi."
Sana leviää maailman tuuliin, emmekä tiedä miten se vaikuttaa.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Matt. 21:1-9 (1. Adv. 1. vsk ev)
Hän tulee luoksesi lempeänä Lempeys on laiminlyöty kristillinen hyve, todellinen Tuhkimo Hengen hedelmien joukossa. Lempeys ei vaadi palstat...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti