HOOSIANNA!
Sana "hoosianna" on peräisin psalmista: "Hoosianna! Herra, anna meille apusi! Oi Herra, anna menestys! Siunattu olkoon se joka tulee Herran nimessä." (Ps. 118:25-26)
Se, että kirkkovuoden suosituin yksittäinen jumalanpalvelus on se, jossa pääsee laulamaan hoosiannaa, kertoo niistä mielen kerrostumista, joita uskonto edelleen koskettaa. Jo Augustinus sanoi: "Niiden mielestä, jotka tuntevat heprean kieltä, sana hoosianna on huudahdus, joka ilmaisee pikemminkin tunnetta kuin kertoo jonkun asian merkityksestä, samaan tapaan kuin latinan kielen interjektiot." Mannheimilaisen kapellimestari Abbé Voglerin (jota aikalainen Mozart ei pitänyt kummoisena muusikkona) säveltämä virsi n:o 1 alleviivaa tätä tunteellista avunhuudon ja ilonpurkauksen yhdistelmää. Virren sanoissahan ei ole tolkun häivää. Raamatusta ne kyllä ovat.
Psalmi 118 liittyy Lehtimajanjuhlan viettoon. Perimätiedon mukaan siinä vaiheessa, kun päästiin sanaan "hoosianna", puhallettiin torveen ja väki heilutti palmunoksia. Juutalaisuudessa tunnetaan sanonta, että ihminen joka ei ole ollut lehtimajanjuhlilla, ei tiedä mitä ilo on. Siinä mielessä hoosiannan voisi kääntää "jippiaijee!"
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti