Hartaasti minä odotin Herraa,
ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli huutoni.
ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli huutoni.
Verbi ”odottaa hartaasti” qavah tarkoittaa kestävyyttä. Odotin
siis kestämättä ja hellittämättä Herraa. Ei välttämättä mitään ”hartautta”
tuntien, vaan osaamatta antaa periksi. ”Huuto” shav’a puolestaan tarkoittaa avunhuutoa, parkaisua, ei mitään
huolellisesti muotoiltua liturgista rukousta. Huudan apua lakkaamatta. Sitä on
rukous, jos rukoussunnuntaina määritelmää kaipaa.
Hän veti minut ylös syvästä kuopasta,
upottavasta liejusta.
Hän nosti minut kalliolle,
antoi lujan pohjan askelteni alle.
Ihmiselämän uhattuna ja eksyksissä oloa
psalmit kuvaavat puhuttelevin kielikuvin: ”Olen vajonnut pohjattomaan liejuun,
jalkani ei tavoita lujaa maata. Olen joutunut vetten syvyyksiin, pyörre tempaa
minut mukaansa.” (Ps.69:3) Nykyihmisen eksistentiaalinen ahdistus, kokemus
siitä, että elämässä ei ole mitään merkitystä tai mitään pysyvää, on puettu
näihin sanoihin. Kuoppa, bōr, voi
merkitä myös hautaa. Mutta Jumala on kallio, Arkhimedeen piste, joka antaa
olemassaololleni kiinnekohdan.
Hän antoi suuhuni uuden virren,
kiitoslaulun Jumalamme ylistykseksi.
Tämän kuulevat monet, tuntevat pyhää pelkoa
ja turvaavat Herraan.
Uuden virren sisältö ei ole että ”hyvin
menee” tai ”minä osaan”, vaan ”ylistys Jumalalle”. Uudella laululla on
sellainen ominaisuus, että sen kuulevat timebunt
et sperabunt, pelkäävät ja toivovat. ”Pyhä pelko” on lähellä esteettistä
kokemusta, jossa mieli avautuu uudelle todellisuudelle. Jumalan kohtaaminen
herättää toivon: mikään ei ole turhaa.
Hyvä on sen osa,
joka luottaa Herraan,
ei etsi apua pahan voimilta
eikä käänny niiden puoleen, jotka valhetta palvelevat.
joka luottaa Herraan,
ei etsi apua pahan voimilta
eikä käänny niiden puoleen, jotka valhetta palvelevat.
Pahan voimien palvominen voi olla myös ”ylpeiden
ihailemista” ja valheen palveleminen on LXX:n mukaan manias pseudeis, valheellista maniaa – miten onnistunut ilmaus
aikamme työelämästä!
Herra, minun Jumalani,
kukaan ei ole sinun vertaisesi!
Sinä olet tehnyt suuria tekoja,
sinä ajattelet meidän parastamme.
Minä haluan kertoa teoistasi –
niitä on enemmän kuin voin luetella.
kukaan ei ole sinun vertaisesi!
Sinä olet tehnyt suuria tekoja,
sinä ajattelet meidän parastamme.
Minä haluan kertoa teoistasi –
niitä on enemmän kuin voin luetella.
”Tekojasi ei voida laittaa järjestykseen
sinun edessäsi”, on heprean hieman hämärä lause. Sitä me teologit kuitenkin
teemme parhaamme mukaan. Hyvä, että Jumalan sana muistuttaa meitä siitä, miten
turhaa puuhaa se on. Eikä kannata ajatella, että Jumala tottelisi meidän
kaavojamme. Ei meidän tarvitse niistä luopua, kunhan tunnistamme niiden rajat.
Ja tärkeintä on todeta, että Jumala ajattelee meidän parastamme! Sitähän
enkelitkin jouluyönä yrittivät sanoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti