Jeesus kutsui
opetuslapsensa luokseen ja sanoi: ”Te tiedätte, että hallitsijat ovat
kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa
olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se
olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne
ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut
palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien
puolesta.”
Raamattu ja demokratia. Ei vaikuta ensi näkemältä toimivalta
kombinaatiolta. Mutta tämä ensivaikutelma johtuu enemmän siitä, että
vallanpitäjät ja diktaattorit ovat vuosisatojen ajan perustelleet
valtaansa uskonnolla (”kuningas Jumalan armosta”) kuin siitä, mitä Raamattu
sanoo. Myös kirkon miesvaltainen hierarkkinen rakenne on myöhäisempää perua
kuin mitä UT:sta löytyy.
Tarkemmin katsoen Raamattu suhtautuu jo Vanhassa
testamentissa kielteisesti hallitsijan valtaan. Vain vastentahtoisesti
profeetta Samuel suostuu voitelemaan Israelille kuninkaan (1. Sam. 8).
Kuninkaan oikeudet esitellään kansalle mahdollisimman epäedullisessa valossa,
mutta kansa on kuningashurmiossa ja vaatii saada kuninkaan koska muillakin
kansoilla on. Kuninkaaksi voidellaan Saul, josta kerrotaan aika osoittelevasti,
että hänestä ei ole edes eksyneiden aasien etsijäksi (luvut 9-10).
Sikäli kuin Jeesuksen sanoista on löydettävissä jonkinlaista
yhteiskunnallisen järjestyksen mallia, se löytyy tästä itsenäisyyspäivän
evankeliumista: Johtaminen on palvelemista. Demokraattisen päätöksenteon mallikin
löytyy Apostolien tekojen 15. luvusta. Jerusalemissa keskusteltiin vaikeasta
kysymyksestä, koskeeko ympärileikkauksen vaatimus myös pakanoita. Jeesus ei
ollut antanut tähän mitään ohjetta. Keskustelun ja demokraattisen päätöksenteon
lopputulos katsottiin Jumalan työksi: ”Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi…”
Raamattu syntyi patriarkaalisen ja autoritaarisen
yhteiskunnan keskellä. Kristinuskon päällimmäinen agenda ei ollut muuttaa tätä
poliittista järjestystä. Mutta sanoma Kristuksesta sisälsi voiman, joka
aikanaan (valitettavan pitkään siinä meni) mursi tämän järjestyksen sisältä
päin. Demokratia sanan alkuperäisessä kreikkalaisessa merkityksessä oli vain
vapaasyntyisten aikuisten miesten tasa-arvoisuutta, mutta kristinusko julisti: ”Yhdentekevää,
oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä
Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.” (Gal. 3:28). Myös 1. Kor. 12:n kuva seurakunnasta ruumiina, jonka osat tarvitsevat toisiaan, on sovellettavissa yhteiskuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti