torstai 23. marraskuuta 2023

Ps. 143:1-10 (Tuomiosunn. psalmi)

Septuagintan mukaan:
Herra, kuule rukoukseni, ota totuudessasi pyyntöni vastaan. Sinä vanhurskas, kuuntele minua!
Älä vaadi palvelijaasi tuomiolle, sillä sinun edessäsi ei yksikään elävä ole syytön.
riippuen siitä, onko hepreassa r vai n, se voi olla "totuudessasi" tai "sanassasi."Rukouksen kuulemisen perusta ei ole rukoilijan totisuus eikä hurskaus, vaan Jumalan uskollisuus ja vanhurskaus. Yksikään ihminen ei ole vanhurskas Jumalan edessä, ei yksikään elävä (Job. 9:2) eivät edes enkelit.
Vihamieheni vainoaa henkeäni, hän alentaa elämäni maahan, hän panee minut istumaan pimeyteen niin kuin kauan sitten kuolleet. Henkeni on lopussa, sydämeni jähmettyy.
Saatana yrittää saada sinut luopumaan uskosta, se kertoo ettei ole olemassa mitään muuta kuin tämä sielun autius ja tyhjyys. Olla vainottu (persecutus) on sitä, ettei saa rauhaa, on nöyryytetty ja kaiken arvostuksen menettänyt niin omissa kuin muiden silmissä. Pimeyteen joutuminen on näköalojen puutetta ja sicut mortuos antiuos sitä että nyt se on loppu, kerta kaikkiaan.
Minä muistelen muinaisia päiviä ja mietin kaikkia tekojasi, minä ajattelen sinun kättesi töitä.
Vastalääkkeenä epäuskon hyökkäyksille on Jumalan pelastustekojen muisteleminen, jopa koko luomakunnan ihailu, sillä se kertoo Luojastaan.
Minä levitän käteni sinun puoleesi. Sieluni odottaa sinua kuin vedetön maa. Kuule minua pian, Herra. Henkeni jo sammuu. Älä kätke minulta kasvojasi, muutoin olen niiden kaltainen, jotka vaipuvat hautaan. Jo varhain armosi kuulukoon minulle, sillä sinä annat minulle toivon. Herra, opeta minulle tie, jota kuljen, sillä sinun puoleesi kohotan sieluni. Vapauta minut vihollisistani, Herra, sillä sinun luoksesi minä pakenen. Opeta minua täyttämään tahtosi, sillä sinä olet Jumalani. Sinun hyvä Henkesi johdattakoon minua tasaista maata.
Syy- ja seuraussuhde: Jumala opettaa minua täyttämään tahtonsa, koska hän ON minun Jumalani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)

  Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...