Kun mies matkustaa vieraille maille ja talosta lähtiessään antaa kullekin palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, niin ovenvartijan hän käskee valvoa. Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, koska talon herra tulee.
Valvomisesta puhuvat kaikki evankelistat. Vain Markus puhuu palvelijoiden työnjaosta. Minä en tiedä, miksi minua lohduttaa ajatus siitä, että jokaisella kristityllä on oma tehtävänsä. Ovenvartijana on kukin vuorollaan. Asialla on merkitystä. Jos valvominen on vain individualistinen suoritus, se tarkoittaa: voi minua jos en jaksa valvoa. Epäilemättä tätäkin on syytä toisinaan korostaa. Omaa terveyttäni ja raittiuttani ei voi kukaan muu valvoa. Mutta kuuluminen Jumalan perheväkeen tarkoittaa sitä, että aina on joku, joka on hereillä. Minä saatan torkahtaa ja eksyä harhaan. Se ei ole kohtalokasta, kunhan pidän silmäni ja korvani auki ja olen valmis oppimaan myös toisilta. Aina on joku joka valvoo.
Hän tulee äkkiarvaamatta.
Erilaisen apokalyptisen kirjallisuuden tarkoitus on opettaa kristittyjä lukemaan ajan merkkejä. Raamatun profetiat toteutuvat - Jeesus tulee pian! Vaikka Ilmestyskirjan lukeminen herättää luonnollisesti inhimillistä uteliaisuutta tässä suhteessa, merkkien tarkkailussa kannattaa olla Uuden testamentin valossa suurpiirteinen. "Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista" (Matt. 25:44) Tämä ei tarkoita että maailma ei aavista, Jeesus sanoi sen opetuslapsilleen. Ylösnoussut Jeesus sanoi: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut." (Apt. 1:7)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ps 119:41-48 (Tapaninp. psalmi)
Sinun säädöstesi mukaan minä tahdon elää, ja siksi voin kulkea kevein mielin. דָרַַש on "tutkia, etsiä, tiedustella, kaivata." Ko...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti