torstai 23. marraskuuta 2017

Hepr 12:18-25 (Tuomiosunn. 2.vsk 2.lk)

Ette te ole tulleet käsin kosketettavan, tulta suitsevan vuoren juurelle, sinne, missä oli synkkä pilvi, pimeys ja myrskytuuli,

Tämä viittaa 2. Moos 19 kerrottuun Jumalan ilmestymiseen. Tulelle, pilvelle ja pimeydelle annettiin myöhemmin merkitys: "Sinä päivänä, jolloin Herra puhui teille tulen keskeltä, te ette nähneet minkäänlaista hahmoa...te kuulitte vain hänen äänensä...pitäkää huoli siitä, ettette lankea tekemään minkäänlaista patsasta tai muuta jumalankuvaa." (5.Moos. 4:15-16)

ette sinne, missä kuultiin torventoitotus ja ääni, joka puhui niin, että kaikki pyysivät päästä kuulemasta enempää.

 Tuo torventoitotus yllytti Gregorios Nyssalaisen musiikinteologisiin pohdintoihin (ks. Annala 1993)

He eivät kestäneet määräystä: ”Jokainen, vaikkapa eläinkin, joka koskettaa vuorta, on kivitettävä hengiltä.” Se näky oli niin pelottava, että Mooseskin sanoi: ”Minä pelkään ja vapisen.”

Tässä pyhä ja saastainen muistuttavat kummallisella tavalla toisiaan. 2. Moos 19:19:n mukaan siihen joka oli koskenut vuorta, ei saanut koskea. On ollut liian lähellä Jumalaa. "Jumala on tuhkaksi polttava tuli" (Hepr. 12:29, 5. Moos. 4:24)

      Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.


Tämä kaikki kuvaa Siionin vuoren juhlakansaa. Siihen kuuluvat enkelit ja poisnukkuneet pyhät (tarkkaan ottaen täydelliseksi tehdyt, teteleiomenon) Jumalan tuomio on juhlan aihe, se että nimet ovat elämän kirjassa: "Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä." (Ilm 3:5)
Se, että nimi on elämän kirjassa, johtuu siitä, että Jeesuksen veri huutaa "parempaa" kuin Abelin veri. Kun Abelin veri huutaa kostoa ja oikeutta, Jeesuksen veri huutaa anteeksiantoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)

  Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...