Tästäkin tuomion tekstistä voi poimia vanhurskauttamisopin korostuksen. Tuomio ei ole pääasia, vaan kestävyys ahdingoissa. Ahdingot ovat paradoksaalisesti todiste Jumalan vanhurskaasta tuomiosta (endeigma tes dikaias kriseos tou theou) so. siitä, että hän hyväksyy teidät valatakuntaansa (forenssinen kataxioo "katsoa arvolliseksi"). Myöhemmin j. 8 julistaa tuomiota niille, jotka eivät ole kuuliaisia "Herramme Jeesuksen evankeliumille". Armon vastustajille kuuluu kadotus, ei niille jotka epäonnistuvat.
Kun tuomitaan ne "jotka eivät tunne Jumalaa", on syytä panna merkille, että verbi on eidosin eikä ginosin. Toisin sanoen, ne jotka eivät tajua, että se on Jumala joka heidän edessään on, jotka kieltäytyvät tunnistamasta häntä. Ei tuomita niitä, jotka eivät ole saaneet kuulla kirkon keerygmaa. Kadotuksesta j. 9 tarjoaa kompaktin määritelmän "ikuinen kadotus, ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta." Ei siinä liekkejä tarvita. Jakeen 10 vanha käännös on puhuttelevampi: "että hän olisi kirkas pyhissään ja ihmeteltävä kaikissa uskovissa."
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ehtoollisen hyöty (kiirastorstai)
Pyhä ehtoollinen on sakramentti tai jumalallinen merkki, jossa Kristus todellisesti läsnä olevana ojentaa ja antaa leivässä ja viinissä ruum...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti