sunnuntai 17. syyskuuta 2017

Jes. 38:16-20 (15. su helluntaista 1.vsk, 1.lk)

 Herra, minun sydämeni elää sinulle, anna rauha hengelleni, vahvista minua, tee minut terveeksi.
Vanha käännös "Herra, tämänkaltaiset ovat elämäksi, ja niissä on koko minun henkeni elämä" tuntuu vastaavan Biblia Hebraican tekstiä. Mutta mihin se viittaa? Nähtävästi siihen, että ahdistuksissa ihminen oppii tuntemaan Jumalan (niin Luther epäilemättä sanoisi). Siitä hän jatkaakin: Vahvistuminen ja terveeksi tekeminen on tapahtuneessa jo!

Silloin kaikki se, mikä oli katkeraa, kääntyy parhaakseni. Sinä pelastit minut kuoleman kuilusta. Selkäsi taakse sinä heität kaikki minun syntini.
Vrt. Room. 8:28. Englanniksi: "Surely it was for my benefit that I suffered such anguish"(NIV). "Minä uskon ja siksi puhun, Olin tuhon partaalla" (Ps. 116:10) "Sinä armahdat meitä yhä, poljet syntimme jalkojesi alle. Kaikki syntimme sinä heität merten syvyyteen." (Miika 7:19)

Ei tuonela sinua kiitä, eikä kuolema sinua ylistä! Ne, jotka syvyyteen joutuvat, eivät voi turvautua uskollisuuteesi.
"Ei haudassa kerrota, että sinä armahdat, ei kadotuksessa, että olet uskollinen. Tunnetaanko pimeydessä ihmeitäsi, puhutaanko hyvyydestäsi unohduksen maassa?" (Ps. 88:12-13) Kyseessä ei ole vain elämän fyysisten rajoitusten kokemus, vaan tyhjyyden, kadotuksen, tarkoituksettomuuden, depression kokemus.

Elävät, elävät sinua ylistävät, niin kuin minä tänään ylistän! Isä kertoo lapsilleen sinun uskollisuudestasi.
Elämä on Jumalan ylistämistä, niin kuoleman rajan tällä kuin tuolla puolen! Sukupolvi toisensa jälkeen ylistää.

Herra on minut pelastanut, hänen ylistystään soi meidän soittomme hänen pyhäkössään kaikkina elämämme päivinä.
Soittovälineenä on muuten neginōt = jousisoittimet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...