perjantai 26. toukokuuta 2017

Joh. 7:37-39 (6. su pääsiäisestä, 2 vsk ev)

Kyrillos Jerusalemilainen kysyy, miksi Herra vertaa Pyhää Henkeä elävään ja pulppuavaan veteen? Vastaus on siinä, että vesi on kaiken elämän perusta. Vesi tulee alas taivaasta tehden kaiken eläväksi. Sillä on vain yksi muoto, mutta se vaikuttaa monissa muodoissa. Sama vesi on kaikissa kasveissa, mutta kuitenkin valkoisena liljassa ja punaisena ruusussa. Sade ei tule ensin yhtenä ja sitten toisena muotona, vaan pysyy samana eikä poikkea itsestään. Kuitenkin se sopeutuu vastaanottajansa rakenteeseen ja tulee sille sellaiseksi kuin se tarvitsee.
Samalla tavalla Pyhä Henki jakaa armolahjojaan itse kullekin oman tahtonsa mukaan (1. Kor 12:11). Nämä lahjat ovat keskenään erilaisia eri ihmisissä, mutta eivät erilaisia kuin niiden antaja. Paavalin luettelon armolahjoista Kyrillos tarjoilee editoidun version: profetian, antamisen ja viisauden sanojen ohella hän tuntee paastoamisen, itsekurin ja ruumiin halveksimisen armolahjat.

Kyrillos toteaa, että sana henki voi tarkoittaa erilaisia asioita, myös pahoja ja väkivaltaisia henkiä. Pyhä Henki on kuitenkin suloinen, hänen kokemisensa on iloista, hänen ikeensä on sovelias, valon ja tiedon säteet säestävät hänen saapumistaan ja hän tulee todellisen puolustajan hellyydellä, sillä hänen tehtävänsä on pelastaa, parantaa, opettaa, kehottaa, voimistaa ja valaista mielet; ensiksi sen mieli, joka ottaa hänet vastaan, ja sitten, hänen kauttaan, toistenkin mielet. Samalla tavalla kuin pimeässä elänyt ihminen nähdessään yhtäkkiä auringon näkee asioita, joista hän ei aikaisemmin tiennyt mitään, myös se, jonka Pyhä Henki valaisee, näkee asioita joita ihmissydän ei muuten ymmärrä.
(Kyrillos: Katekeesi n:o 16)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)

Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...