keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Joh 17:6-10 (4. su pääsiäisestä, 2. vsk ev)

Kaikki, mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on minun, ja minun kirkkauteni on tullut julki heissä.

Kaikki mikä on Isän on Pojan ja mikä on Pojan on Isän, ja hän on kirkastettu meissä. Tämä on se varmuus että olemme "hänen kauttaan, hänen kanssaan ja hänessä." Se varmuus ylittää kaiken ymmärryksen.

Kaiken sen, minkä olet puhuttavakseni antanut, minä olen puhunut heille, ja he ovat ottaneet puheeni vastaan. Nyt he tietävät, että minä olln tullut sinun luotasi, ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
On pieni vivahde-ero siinä, ovatko he ottaneet vastaan "sanani" vai "opetukseni", kuten jotkut käännökset antavat ymmärtää, vai sen, "että olen tullut sinun luotasi." Kun Jumalan Sanasta tulee sanoja Jumalasta, joiden oikeasta tulkinnasta kiistelemme, ei liikuta enää Johanneksen evankeliumin maailmassa. Sana on totuus ja kirkkaus joka valaisee koko maailman (j.17).
Mitä tarkoittaa että "minun kirkkauteni on tullut julki heissä"? Onko se sitä että he tuottavat minulle kunniaa, kun elävät minun nimeni arvoista elämäää? Vai onko kyseessä kirkkaus joka kerran paljastuu, mutta on nyt salassa? Veikkaan että nämä ovat vain osatotuuksia, tai oikeastaan: tästä ei ole kyse. He ovat minun kunniani! doxa tarkoittaa julki tulemista ja näkyväksi tekemistä, ymmärrettäväksi saattamista, mutta ennen kaikkea ihastuttavaa loistetta. Näkis vaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...