Sinä päivänä Herra antaa versonsa nousta maasta kauniina ja ylväänä. Rehevänä ja kukoistavana nousee maan hedelmä henkiin jääneille israelilaisille.
Vesa eli verso viittaa joskus (esim. Jer.23:5) Messiaaseen, mutta Geseniuksen sanakirjan mukaan se tarkoittaa tässä maan tuottoa. zevi on "splendour,glory". kavod on "kunnia", rehevä on gaon, joka on Jes 60:15:ssa "vaikka olit syrjitty, vaikka sinua hyljeksittiin eikä kukaan käynyt luonasi, minä olen korottanut sinut pysyvään kunniaan, iloksi tuleville sukupolville." Tifara kääntyy heprean sanoista parhaimmin "kauneus".
Ja Siionin jäljelle jääneitä ja jerusalemissa jäljellä olevia kutsutaan pyhiksi - kaikkia, jotka on kirjoitettu elävien kirjaan Jerusalemissa.
Jumala lausuu meidät vanhurskaiksi ja kirjoittaa meidät pyhiksi. Vanhurskautemme syy ja ainoa peruste on se, että Jumala sanoo niin, ja meidät tekee pyhiksi se, että niin on kirjoitettu.
Kun Herra on huuhtonut pois Siionin tyttärien lian ja poistanut Jerusalemista sen verivelat oikeuden hengellä, puhdistavalla hengellä,
Henki on tuomion ja kuluttavan tulen henki. Kristittynä tätä lukee Golgatan ja kasteen läpi. Tuomio, Jumalan päätös, on se joka ratkaisee. Puhdistava tuli kuluttaa kaiken sen, mikä ei kestä. Viimeisellä tuomiolla kestää vain Jumalan armo.
hän nostaa Siionin vuoren ylle ja sinne kokoontuneiden ylle päiväksi pilven ja yöksi savupatsaan ja tulen loimun. Ja Herran kirkkaus on oleva kattona kaiken yllä. Se on oleva kuin maja, joka varjelee päivän helteeltä ja suojaa sateen ryöppyjä vastaan.
2. Moos 13:21: "Herra kulki päiväsaikaan pilvipatsaassa heidän edellään näyttäen heille tietä ja yöllä tulipatsaassa valaisten heidän tietään, niin että he saattoivat kulkea sekä päivällä että yöllä." Katto (huppa) on ensisijaisesti "häävuode". Maja on sama kuin pentateukin "lehtimaja" (ei ilmestysmaja, tabernaakkeli). Samaa sanaa käytetään Jumalasta myöö näin: "Hän teki majakseen pimeyden, sateiden lähteen, raskaat pilvet. Hänen loistonsa sytytti liekkiin hehkuvat hiilet."(2. Sam. 22:12-13) Mieti tätä yön pimeydessä.
Se maja on "suojaava varjo", "turvapaikka" tai "kätköpaikka" (juuresta str)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti