tiistai 16. toukokuuta 2017

Jer. 29:11-14 (5. su pääsiäisestä, 1.vsk 1.lk)

Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra
Minä tunnen ajatukseni (mahashabot, intentio ,monikko) joita ajattelen (hashab, laskea, aikoa, arvioida) teidän päänne menoksi (super vos). Tilanteessa jossa Israelin uskonnon perusta ja hyöty horjui, Jumala varaa itselleen yksinoikeuden omiin ajatuksiinsa. Näistä ajatuksista hän ilmaisee, että

Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia. Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.
Kristinuskon sanoma ei koskaan ole maailmanlopun sanoma. Jumalan ajatukset ovat hyviä. Annan teille finem et patientiam, päämäärän ja kärsivällisyyttä sen saavuttamiseksi.

Silloin te huudatte minua avuksenne, te käännytte rukoillen minun puoleeni ja minä kuulen teitä.
Milloin? No juuri silloin kun kaikki on mennyt tuhannen päreiksi. Niin se tavallisimmin menee.

Te etsitte minua ja te löydätte minut! Koko sydämestänne te minua etsitte.
Hepreassa on kaksi eri verbiä etsimiselle (bqsh, drsh) joilla ei merkittävää eroa. Nyky käännös häivyttää lauseen finaalisuuden: "te löydätte---kun te etsitte minua koko sydämestänne. 
Ja niin minä annan teidän löytää itseni
και ἐπιφανουμαι ύμιν

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...