Jos kerran Kristus rukoilee jatkuvasti puolestamme (j.34) ja Pyhä Henki rukoilee puolestamme sanattomin huokauksin, tarvitsemmeko suurempia todisteita rukouksen elintärkeydestä elämässä? Luther opetti, että hätä ja ahdistus ajaa meitä rukoukseen, mutta voihan se olla niinkin, että ahdistuksemme ajaa meitä "tekemään jotain", niin ettei meille jää aikaa olla Jumalan edessä.
"Varo, ettet mene Jumalan edelle pelkästä halustasi tehdä hänen tahtonsa", sanoo Oswald Chambers. Ilman rukousta työmme kuormittaa meitä niin, että meistä tulee kovia Jumalaa kohtaan ja sielumme joutuu epätoivon valtaan.
Ilman esirukousta meistä tulee sydämettömiä myös toisia ihmisiä kohtaan, Jumala tuo eteemme ihmisiä, joihin emme tunne minkäänlaista vetovoimaa, ja me tarjoamme heille Jeesusta kuin kakkaa tikun nenässä.
"Sydämeton kristitty tuottaa varmasti Herrallemme hirvittävää murhetta", sanoo Chambers ja jatkaa: "Noudatammeko me Herramme ja Pyhän Hengen viitoittamaa esirukouksen selvää linjaa?"
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti