Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin.
Jeesus riistää rukoukselta kaiken ulkoisen motivaation. Kaikki rukouskokoukset ovat tämän kohdan valossaa kyseenalaisia, samoin kaikenlainen julkinen uskonnonharjoitus. Rukous ei ole uskonnollinen teko, saati manifestaatio.
Teidän Isänne tietää kyllä mitä te tarvitsette.
Jeesus riisuu rukoukselt myös kaiken minäkeskeisen tarveperustan. Ei Jumala tarvitse meidän rukoustamme voidakseen vastata meille, antaakseen mitä tarvitsemme.
Kun Jeesus on poistanut kaiken inhimillisen motivaation rukoukselta, hän opettaa meille rukouksen, jossa ei ole mitään spesifisti kristillistä. Kuten kommentaattorit (mm. Pinchas Lapide) kertovat, se on ihan rabbiininen rukous - eikä muslimikaan siihen varmasti pahastuisi (Isä-nimityksestä en ole ihan varma). Rukouksen alkupuoli ohjaa meitä keskittymään täysin Jumalan nimeen, valtakuntaan ja tahtoon. Itsellemme emme pyydä voimaa emmekä vanhurskautta vaan sitä mitä elääksemme tarvitsemme. Ei siis tarvitse kehittää hurskaita pyyntöjä. Suljemme rukoukseen myös toisemme anteeksiantoa tarvitsevina ihmisinä ja tunnustamme tarvitsevamme varjelusta sekä ulkoa että sisältä tulevaa pahuutta vastaan. Voima ja valta ja kunnia on yksin Jumalan!
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti