torstai 27. huhtikuuta 2017

Ps 23 (2. su pääsiäisestä, psalmi)

Augustinus: Enarrationes in Psalmos

Kirkko sanoo Kristukselle: "Herra ravitsee minua, eikä minulta mitään puutu." Herra Jeesus Kristus on minun Paimeneni, "eikä minulta mitään puutu."
"Hän on vienyt minut viheriälle niitylle", tuoreelle laitumelle, johdattaen minut uskoon hän on vienyt minut että tulisin ravituksi. "Virvoittavien vetten tykö hän on minut johdattanut." eli kasteen veden luokse, jossa virvoitetaan ne, jotka ovat menettäneet terveytensä ja voimansa. Sinne hän on minut johdattanut.
"Hän on käännyttänyt sieluni, hän on johtanut minua vanhurskauden polkua nimensä tähden." Hän on kuljettanut minua vanhurskautensa kapeaa tietä, jota harvat kulkevat: ei minun ansiollisuuteni tähden, vaan oman nimensä tähden.
"Vaikka minä vaeltaisin kuoleman varjossa", niin, vaikka vaellan tässä elämässä, joka on kuoleman varjo. "En pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani." En pelkää mitään pahaa, sillä sinä olet uskon kautta minun sydämessäni. Ja sinä olet nyt minun kanssni, niin että tämän kuoleman varjon jälkeen minäkin olisin sinun kanssasi."Sinn vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat." Sinun kurituksesi, niin kuin sauva lammaslaumalle ja niin kuin vitsa tietyn ikäisille lapsille, kun he kasvavat luonnollisesta elämästä hengelliseen, ei ole ollut minulle vastenmielistä. Pikemminkin ne ovat lohduttaneet minua, koska Sinä pidät minusta huolta [minä pidän tosin enemmän siitä havainnosta, että sen paremmin vitsaa kuin sauvaakaan ei ole tarkoitettu lampaiden lyömiseen. Vitsalla hätistellään paarmoja ja sauvan koukulla nostetaan pulaan joutunut lammas turvaan].
"Sinä valmistat minulle pöydän vihollisteni silmien eteen." Tuon vitsan jälkeen, joka valmisti minua luonnollista elämää eläessäni lammaslauman laitumille, olen tullut sauvan alle ja sinä olet valmistanut minulle pöydän, ettei minua enää ravittaisi kuin pikkulasta, vaan vanhemmaksi tultuani saisin lihaa, että voimistuisin niitä vastaan jotka minua kiusaavat. "Sinä olet voidellut pääni öljyllä" eli olet ilahduttanut mieltäni hengellisellä ilolla. "Miten ihana on sinun juovuttava maljasi" Se malja suo unohduksen edellisistä turhista iloista. Miten ihanaa!
"sinun armosi seuraa minua kaikkina elinpäivinäni." Toisin sanoen: niin kauan kuin elän tätä kuolevaista elämääni, ei Sinun elämääsi. "Ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti." Armo ei näet seuraa minua ainoastaan täällä, vaan saan asua Herran kodissa ikuisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)

  Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...