Minulla on myös muita lampaita, sellaisia jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Periaatteessa helppo jae: Kristuksen omia eivät ole vain ne israelilaiset jotka häneen uskovat, vaan myös pakanat, jotka ottavat hänet vastaan.
Voiko siihen lukea enemmän? Että näkyvän kirkon tai "tunnustavien kristittyjen" ohella ja lisäksi on joukko Kristuksen omia jotka eivät ole "sosiologisesti" kristittyjä, mutta jotka silti uskovat Kristukseen - tietämättään. Raamatun mukaan sellainen on periaatteessa mahdollista: Vanhan liiton pyhät uskoivat kristillisen käsityksen mukaan Jeesukseen, vaikka heillä ei voinut olla käsitystä Betlehemissä syntyvästä ja Golgatalla kuolevasta Vapahtajasta.
Kristus tuli nimenomaan murtamaan rajoja (ks. Ef. 2:11-22) joten ei ole hänen henkensä mukaista vetää uutta rajaa sanan ja sakramenttien ympärille. Ne ovat kyllä kirkkoa konstituoivia merkkejä, mutta eivät vain kirkon jäsenten omaisuutta. Ne toimivat kuin hapate tässä maailman taikinassa. Ei näin ajatteleminen tarkoita sitä, etä evankeliumin sanomasta pitäisi tinkiä tai ettei sitä pitäisi julistaa yhä rohkeammin. Se tarkoittaa vain, että uskomme Jumalasta enemmän.
Vulgata muuten kääntää niin, että on oleva yksi lammastarha (ovile) ja yksi paimen. Se on jo liikaa. Jeesus sanoo, että hänellä on lampaita muissa tarhoissa. Hänessä - ja yksin hänessä - niistä tulee yksi lauma. (käännös henkii katolista asennetta ekumeniaan: tervetuloa takaisin katoliseen kirkkoon, eroon joutuneet veljet).
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Matt. 21:1-9 (1. Adv. 1. vsk ev)
Hän tulee luoksesi lempeänä Lempeys on laiminlyöty kristillinen hyve, todellinen Tuhkimo Hengen hedelmien joukossa. Lempeys ei vaadi palstat...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti