Kaikki 4 evankeliumia ovat yksimielisiä siitä, että pääsiäisaamuna haudalle meni Magdalan Maria. Muita olivat Maria, Jaakobin äiti (synoptikot), Salome (Mk), Johanna (Lk) ja muut (Lk).
He havaitsivat kiven otetuksi pois haudan suulta, paitsi Mt kertoo, että he näkivät enkelin tulevan taivaasta ja vierittävän kiven pois. He näkivät enkelin (Mt) tai kaksi (Lk) tai nuorukaisen (Mk) ja kurkistivat sisälle hautaan. Johanneksen mukaan Magdalan Maria ei nähnyt enkeliä eikä katsonut hautaan, vaan meni kertomaan Pietarille ja lempiopetuslapselle. Mt/Mk sanoo, että enkeli käski niin tehdä. Mk mainitsee vielä Pietarin erikseen. Enkelit myös muistuttivat että Jeesus oli sanonut menevänsä heidän edeltään Galileaan (Mt/Mk) tai että Jeesus Galileassa oli puhunut ylösnousemuksestaan (Lk). Joh sanoo, että he eivät vielä ymmärtäneet Raamatusta ylösnousemusta. Mt/Lk:n mukaan naiset menivät viemään sanaa opetuslapsille, mutta Mt:n mukaan Jeesus tuli heitä vastaan matkalla. Lk kertoo etteivät apostolit uskoneet naisten juttuja, mutta Pietari meni hautaan ja näki ainoastaan käärinliinat. Joh:n mukaan sinne ehti ensin lempiopetuslapsi. Huomattakoon, että Mk:n mukaan naiset eivät peloissaan kertoneet kenellekään. Joh kertoo käärinliinoista yksityiskohtaisemmin.
Sekavuudestaan ja ristiriitaisuudestaan huolimatta evankeliumit kertovat yhtäpitävästi, että hauta oli tyhjä ja Jeesus oli noussut ylös.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Luterilaisuuden erityinen korostus on Kristuksen ruumiillinen läsnäolo ehtoollisessa: että leipä ja viini ovat Kristuksen ruumis ja veri, ei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti