Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos.
πωλοῦντας on sävyltään "vaihtokauppa" ja ἀγοράζοντας enempi "bisnes"- henkinen. Evankeliumin julistus on "myymistä" silloin, kun painopiste on siinä, että mietitään, mikä uppoaisi kuulijoihin tai mille olisi nyt tilausta. Usko on "ostamista" silloin kun siltä odotetaan ennen kaikkea ratkaisua elämän ongelmiin.
Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat ja sanoi:'On kirjoitettu: Minun huoneeni on oleva rukouksen huone. Mutta te teette siitä rosvojen luolan.'
Kaikki temppelissä tehtävä kauppa tähtäsi siihen, että jumalanpalvelus toimitettaisiin oikein, mutta rahanvaihtajissa on sittenkin kysymys rahasta, vaikka se puetaankin "hurskaaseen" muotoon. Kyyhkynen kuvaa Pyhää Henkeä, mistä Gregorius Suuri sai aiheen verrata kyyhkyskauppiaita noita Simoniin. Rukous ei ole kaupankäyntiä.
Jeesuksen luo temppeliin tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät.
Osoittaakseen asian Jeesus otti vastaan ihmisiä, joilla 2. Sam 5:8 perusteella ei ole asiaa temppeliin. Heidät hän paransi sitten kaikki
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1. Joh. 5:4-12 (1. su pääsiäisestä, 1. vsk 2.lk)
Kaikki mikä on syntyisin Jumalasta, voittaa maailman Maailma ( kosmos ) merkitsee Uudessa testamentissa, ja erityisesti johanneslaisessa k...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti