Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos.
πωλοῦντας on sävyltään "vaihtokauppa" ja ἀγοράζοντας enempi "bisnes"- henkinen. Evankeliumin julistus on "myymistä" silloin, kun painopiste on siinä, että mietitään, mikä uppoaisi kuulijoihin tai mille olisi nyt tilausta. Usko on "ostamista" silloin kun siltä odotetaan ennen kaikkea ratkaisua elämän ongelmiin.
Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat ja sanoi:'On kirjoitettu: Minun huoneeni on oleva rukouksen huone. Mutta te teette siitä rosvojen luolan.'
Kaikki temppelissä tehtävä kauppa tähtäsi siihen, että jumalanpalvelus toimitettaisiin oikein, mutta rahanvaihtajissa on sittenkin kysymys rahasta, vaikka se puetaankin "hurskaaseen" muotoon. Kyyhkynen kuvaa Pyhää Henkeä, mistä Gregorius Suuri sai aiheen verrata kyyhkyskauppiaita noita Simoniin. Rukous ei ole kaupankäyntiä.
Jeesuksen luo temppeliin tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät.
Osoittaakseen asian Jeesus otti vastaan ihmisiä, joilla 2. Sam 5:8 perusteella ei ole asiaa temppeliin. Heidät hän paransi sitten kaikki
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti