Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä.
Ἑφάπαξ. Uhri-ajatus ja sovitusoppi. Ne ovat John Spongin ja muiden mielestä vastenmielinen kehäpäätelmä, joka kertoo verenhimoisesta Jumalasta. Heprealaiskirje kertoo, että uhrien tie on nyt kuljettu loppuun. Kainin ja Abelin uhrista se alkoi. Veljesmurha kertoi senkin, ettei uskonnosta seuraa mitään hyvää. Tai että se on alku kateudelle ja vihalle. Uhri-ajatus on keskeisellä paikalla Toorassa ja monissa muissakin uskonnoissa. Se elää myös kansallisvaltioiden historiakäsityksessä (vaikka kaatuneiden muistopäivänä).
"Kertakaikkinen uhri." Jospa se tarkoittaakin, että Jumala sanoo Kristuksessa: lopettakaa tuo uhraaminen. Tämä saa luvan riittää. Ja tuota kertakaikkista uhria me muistamme viikosta toiseen - ehtoollisessa - ettemme lähtisi uudestaan uhrien tielle. Pääsiäisen lähestyessä ymmärrän, että Spongin ja kumppaneiden ajatuksissa on perää. On mielenkiintoista elää kristittynä tässä ajassa. Uskon että Jumala on suurempi kuin oppimme hänestä.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1. Joh. 5:4-12 (1. su pääsiäisestä, 1. vsk 2.lk)
Kaikki mikä on syntyisin Jumalasta, voittaa maailman Maailma ( kosmos ) merkitsee Uudessa testamentissa, ja erityisesti johanneslaisessa k...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti