Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä.
Ἑφάπαξ. Uhri-ajatus ja sovitusoppi. Ne ovat John Spongin ja muiden mielestä vastenmielinen kehäpäätelmä, joka kertoo verenhimoisesta Jumalasta. Heprealaiskirje kertoo, että uhrien tie on nyt kuljettu loppuun. Kainin ja Abelin uhrista se alkoi. Veljesmurha kertoi senkin, ettei uskonnosta seuraa mitään hyvää. Tai että se on alku kateudelle ja vihalle. Uhri-ajatus on keskeisellä paikalla Toorassa ja monissa muissakin uskonnoissa. Se elää myös kansallisvaltioiden historiakäsityksessä (vaikka kaatuneiden muistopäivänä).
"Kertakaikkinen uhri." Jospa se tarkoittaakin, että Jumala sanoo Kristuksessa: lopettakaa tuo uhraaminen. Tämä saa luvan riittää. Ja tuota kertakaikkista uhria me muistamme viikosta toiseen - ehtoollisessa - ettemme lähtisi uudestaan uhrien tielle. Pääsiäisen lähestyessä ymmärrän, että Spongin ja kumppaneiden ajatuksissa on perää. On mielenkiintoista elää kristittynä tässä ajassa. Uskon että Jumala on suurempi kuin oppimme hänestä.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)
Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti