sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

Hoos. 6: 1-3 (Pääsiäispäivä, 1.lk)

Tulkaa, palatkaamme Herran luo!
Hän on raadellut, mutta hän myös parantaa,
hän on lyönyt mutta hän myös sitoo haavat.

Psalmissa Jumala uhkaa: "Ymmärtäkää tämä, te jotka unohdatte Jumalan! Muuten minä raatelen teidät, eikä pelastajaa ole." (Ps. 50:22) Sama verbi. "Minä lähetän kuoleman, minä annan elämän, minä lyön ja minä parannan" (5. Moos. 32:39). Ks myös Job 5:18. Jumalan käsistä meitä ei pelasta kuin Kristus.

Vain päivä tai kaksi, ja hän virvoittaa meidät, kolmantena päivänä hän nostaa meidät ylös, ja niin me saamme elää ja palvella häntä.

Tämän vuoksi tämä on pääsiäisen teksti: "nousi kolmantena päivänä." Viimeinen lause kirjaimellisesti: "saamme elää hänen läsnäolossaan (kasvojensa edessä)"

Ottakaamme opiksemme, pyrkikäämme tuntemaan Herra.

Osuva käännös olisi: "seuratkaamme Herraa tunteaksemme hänet" tai oikeastaan "tietäkäämme, että on seurattava Herraa voidakseen tuntea hänet."

Hän tulee, se on varmaa kuin aamun koitto, hän tulee kuin sade, kuin kevätsade, joka kastelee maan.

Ylösnousemus on varma kuin päivän koitto. Kevätsade kastelee maan, sen jälkeen Ylkä sanoo: "Talvi on mennyt, sade on laannut, se on kaikonnut pois. Kukat nousevat maasta, laulun aika on tullut, joka puolella huhuavat metsäkyyhkyt." (Laul. 2:11-12)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...