torstai 9. maaliskuuta 2017

1. Tess. 4:1-8 (2. Paastonajan sunn. 1.vsk 2.lk)

Sitten vielä, veljet! Te olette oppineet meiltä, miten teidän on elettävä ollaksenne Jumalalle mieleen, ja niinhän te elättekin. Mutta Herran Jeesuksen nimessä pyydämme ja kehotamme teitä pyrkimään yhä parempaan
Parempaan pyrkiminen on perisseuo, "kukoistaa, ylittää määrä."

Tiedättehän, mitä käskyjä me Herran Jeesuksen puolesta olemme teille antaneet. Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.
Skeuos voi olla "ruumis" tai "vaimo". Kirjaimellisesti se tarkoittaa "astiaa". Voisiko sen kääntää "vehje"? Kaikesta päätellen varoitus ei ollut suunnattu tessalonikilaisten mahdollisiin epäpuhtaisiin ajatuksiin, vaan ihan ilmiselvään seksuaaliseen holtittomuuteen, jota seurakunnan keskuudessa esiintyi. Moralismiin sortumisen uhallakin on sanottava, että seksuaalisuus on erityinen pyhittymisen alue. Positiivisesti sanottuna tämä tarkoittaa, että seksuaalisuus on pyhä - eikä paha!

Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella. Herra rankaisee kaikesta sellaisesta, niin kuin olemme teille sanoneet ja teroittaneet mieleenne.

Tämänkin joku tulkitsee liittyvän erityisesti seksuaalisiin synteihin: hyperbaino on "kulkea yli", joka tarkoittaa siis tämän tulkinnan mukaan vieraissa käymistä. Mieluummin ymmärrän sen laajemmin, niin ettei seurakunnassa toinen ihminen ole taloudellisen hyödyn, seksuaalisen hyväksikäytön, vallankäytön tai henkisen manipulaation välikappale.

Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä, vaan pyhää elämää.
Kirjaimellisesti: Jumala ei ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.

Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille, ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle, joka antaa teihin Pyhän Henkensä.

Niin pelottavalta kuin tämä kuulostaakin - mieleen tulee Jeesuksen sana synnistä Pyhää Henkeä vastaan, jota ei anneta anteeksi tässä elämässä eikä tulevassa - on syytä muistaa, että Jumalan laki on elämän oma laki, jota ihmisen ei oman hyvinvointinsa tähden ole hyvä rikkoa. Luulen, että asia on melkoisen itsestään selvä: seksuaalinen hurjastelu ajaa ihmisen orjuuteen ja yksinäisyyteen, samoin mikä tahansa toisten ihmisten hyväksikäyttö. Pane merkille, miten Pietari perustelee pidättäytymisen maallmallisista himoista 1 Piet 2:11. Ei vain siksi että Jumala käskee, vaan koska ne "sotivat sielua vastaan."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)

Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...