Tässä tekstissä käytetään sanaa peirasmos kahdessa merkityksessä: j.12 "koettelemus" ja j.13-15 "kiusaus".
"Autuas se, joka koettelemuksessa kestää. Sen kestettyään hän on saava voitonseppeleeksi elämän. Jumala on sen luvannut niille, jotka häntä rakastavat."
Koko epistola alkaa "pitäkää pelkkänä ilona niitä monenlaisia koettelemuksia, joihin joudutte. Tehän tiedätte, että kun uskonne selviytyy koetuksesta, tämä kasvattaa teissä kestävyyttä. "(1:2-3) Samoin opettaa Paavali: "Kestävyys auttaa selviytymään koetuksista ja koetuksesta selviytyminen antaa toivoa." (Room. 5:4) Toisaalta kannattaa huomata, että Jaak 5:11 asettaa Jobin kärsivällisyyden kristityille esikuvaksi - hänen, joka sinnikkäästi piti puoliaan jopa Jumalaa vastaan.
"Älköön kukaan kiusauksiin jouduttuaan ajatelko, että kiusaus tulee Jumalalta. Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän itse kiusaa ketään."
Tämä ajatus ei ole yksiselitteinen Raamatun mukaankaan. 2. Sam 24:1 väittää että Jumala yllytti vihastuksissaan Daavidin toimittamaan väenlaskun, kun 1. Aik 21:1 sanoo että saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidia toimittamaan väenlaskun. Mutta myöhemmin sanotaan: "Jumala on valo, hänessä ei ole pimeyden häivää."(1.Joh.1:5) Jeesus Siirak nimenomaan kiistää Jumalan vastuun ihmisten lankeemuksista: "Älä sano:'Herra minut luopumukseen vei' - ei hän luo sellaista, mitä vihaa. Älä sano:'Herra minut johti harhaan' - ei hän tarvitse pahantekijöitä. Herra vihaa kaikkia kauhistavia tekoja, kukaan Herraa pelkäävä ei rakasta niitä. Aikojen alussa hän loi ihmisen ja antoi tälle valinnanvapauden." (Sir. 15:11-14)
"Jokaista kiusaa hänen oma himonsa; se häntä vetää ja houkuttelee. Ja sitten himo tulee raskaaksi ja synnyttää synnin, ja kun synti on kasvanut täyteen mittaan, se synnyttää kuoleman."
On turha syyttää Jumalaa, kun oma itsekäs luontoni vetää minua lankeemukseen. Epithymia ei sinänsä johda kuolemaan, sen täytyy yhtyä tahtooni. Synnin palkka on kuolema.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti