perjantai 31. tammikuuta 2020

2. Moos. 33:18-23 (Kynttilänpäivä, 2 vsk 1.lk)

"Mooses sanoi: 'Anna minun nähdä kasvosi.'
Tätä ennen Mooses oli pyytänyt Jumalaa ilmoittamaan suunnitelmansa (j.13) ja lupaamaan että hän kulkee israelilaisten kanssa (j.15). Jumala oli kiusoitellut Moosesta sanomalla, että pitäisikö Mooseksen saada olla jouten ja Jumalan hoitaa hommat (j.14). Yhtä kaikki, Jumala lupasi tehdä sen mitä Mooses pyytää. Mooses rohkeni pyytää nähdä Jumalan kirkkauden, LXX:n mukaan Jumalan itsensä (seauton). Jae 11 antaa ymmärtää, että Jumala puhui Moosekselle niin kuin mies miehelle. Mooses halusi nähdä enemmän.
"Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen 'Jahve'. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon."
Jumala näyttää niin paljon kuin voi (eikä sen voimisen rajat ole hänessä vaan Mooseksessa - ja meissä). Hän näyttää  "ihanuutensa". Hyvyys on hänen tapansa ilmoittaa itsensä. Nimi Jahve selitettiin 3:14:ssa "minä olen se joka olen". Nyt tulee tarkennus "minä annan anteeksi kenelle tahdon" Huomattakoon, että tässä ei mainita vastakohtaa (jätän antamatta anteeksi kenelle tahdon). Tosin 34:7 mainitsee tämänkin, mutta valjusti. Anteeksiantaminen on jumalallista.
"Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon."
Täydellinen tieto Jumalasta ei ole mahdollista. Ehkä siksi että vähäinenkin tieto tekee meistä julmia toisiamme kohtaan. Pyhyyttä emme kestä (Jes 6:5) Jumala suojelee Moosesta kirkkaudeltaan. "Hän on suojaava varjo, hän on vartijasi. Hän ei väisty viereltäsi" (Ps. 121:5)
"Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä."

Gregorios Nyssalainen tulkitsee tämän kohdan niin, että Jumalan näkeminen merkitsee yhä vain kasvavaa kaipausta. Ks. Pauli Annala: Antiikin teologinen perintö. Gaudeamus 1993, 127.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...