Elämä on juhla-ateria. On surullista, että useimmat ihmiset nääntyvät nälkään. Sattuipa kerran niin, että joukko haaksirikkoisia ajelehti lautalla Brasilian rannikon edustalla nääntymäisillään janoon. He eivät aavistaneet lainkaan ajelehtivansa makeassa vedessä. Joki virtasi mereen sellaisella voimalla, että se ulottui monen kilometrin päähän rannikosta. Näin ollen haaksirikkoutumispaikalla oli makeaa vettä. Mutta ihmisillä ei ollut siitä aavistustakaan.
Samalla tavalla meitä ympäröi ilo, onnellisuus ja rakkaus. Useimmilla ihmisillä ei ole tästä aavistustakaan. heidät on hypnotisoitu. He nukkuvat. Kuvitelkaa taikuria, joka hypnotisoi ihmisen näkemään sellaista mitä ei ole ja olemaan näkemättä sitä mitä on. Siitä on kysymys. "Tehkää parannus ja ottakaa vastaan evankeliumi" Tehkää parannus! Herätkää! Älkää itkekö syntienne tähden. Miksi itkeä syntejä, jotka teimme unissamme? Älkää itkekö tekoja, jotka teitte hypnoosissa. Miksi haluatte samaistua sellaiseen ihmiseen?
Metanoeite. Katsokaa asioita uudella tavalla! Sillä 'valtakunta on sisäisesti teissä'. Harvat kristityt ottavat tämän todesta. Ensimmäiseksi on herättävä, kohdattava se tosiasia, että ette halua tulla herätetyksi. Mieluummin säilyttäisitte kaikki ne asiat, jotka teidät on hypnotisoitu pitämään itsellenne kallisarvoisina. Toiseksi: ymmärtäkää. Ymmärtäkää, että päässänne on kenties virheellisiä käsityksiä ja että nuo käsitykset tekevät elämästänne sen nykyisen sotkun ja pitävät teidät unessa. Ne ovat ajatuksia rakkaudesta, onnesta, vapaudesta jne. Ei ole helppoa kuunnella, miten nuo rakkaat ajatukset kyseenalaistetaan.
(Anthony De Mello: Havahtuminen)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti