"Ja he sanoivat naiselle:'Nyt emme enää usko vain sinun puheesi perusteella. Me olemme nyt itse kuulleet häntä ja tiedämme, että hän todella on maailman pelastaja."
Ensiksikin kohta paljastaa sen, mistä kristityksi tulemisessa on kysymys: Kristuksen henkilökohtaisesta kohtaamisesta. Tätä kokemusta, joka saa sanomaan οἴδαμεν, ei voi esineellistää eikä ottaa haltuun sanomalla, että se toteutuu tietyn julistuksellisen aktin tai uskonnonpsykologisen mallin varassa. Sitä ei voi manipuloida. Kuitenkin se tapahtuu kuulemisen kautta -fides ex auditu.
Vain tässä ja 1.Joh 1:14 Jeesusta sanotaan maailman pelastajaksi. Muulloin hän pelastaa ne, jotka häntä avuksi huutavat, omansa tai uskovaisensa. Samarialaisten, noiden monella tapaa epäilyttävien ihmisten, sopiikin tuoda pelastuksen universaalisuus näkyviin.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti