"Ja he sanoivat naiselle:'Nyt emme enää usko vain sinun puheesi perusteella. Me olemme nyt itse kuulleet häntä ja tiedämme, että hän todella on maailman pelastaja."
Ensiksikin kohta paljastaa sen, mistä kristityksi tulemisessa on kysymys: Kristuksen henkilökohtaisesta kohtaamisesta. Tätä kokemusta, joka saa sanomaan οἴδαμεν, ei voi esineellistää eikä ottaa haltuun sanomalla, että se toteutuu tietyn julistuksellisen aktin tai uskonnonpsykologisen mallin varassa. Sitä ei voi manipuloida. Kuitenkin se tapahtuu kuulemisen kautta -fides ex auditu.
Vain tässä ja 1.Joh 1:14 Jeesusta sanotaan maailman pelastajaksi. Muulloin hän pelastaa ne, jotka häntä avuksi huutavat, omansa tai uskovaisensa. Samarialaisten, noiden monella tapaa epäilyttävien ihmisten, sopiikin tuoda pelastuksen universaalisuus näkyviin.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti