Repikää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne. Palatkaa Herran, Jumalanne, luo, sillä hän on anteeksiantava ja laupias, hän on kärsivällinen ja hänen hyvyytensä on suuri. Hän voi muuttaa mielensä, peruuttaa määräämänsä rangaistuksen.
Jumalan kärsivällisyys antaa toisille tilaa olla oma itsensä ja löytää itsensä ajan oloon. Se ei tarkoita sellaista kärsivällisyyttä, joka on pakotettu katselemaan voimattomana tilannetta, jolle ei voi tehdä mitään. Se on voimakkaan kärsivällisyyttä, joka voisi puuttua asioihin, mutta ei tahdo sitä tehdä. Kun Jumala osoittaa tätä kärsivällisyyttä luotujaan kohtaan, se on hänen rakkauttaan, jolla hän antaa luoduilleen tilan omaan olemassaoloonsa. Jumalan kärsivällisyys ei siis ole välinpitämätöntä sallimista tai voimatonta (vaikka ehkä urheaa) alistumista olosuhteisiin, joille ei voi tehdä mitään. Siinä on kysymys luovasta rakkaudesta, joka tahtoo luotujen olemassaoloa. Kärsivällisyys odottaa luoduilta vastausta, jolla he voivat toteuttaa kohtalonsa.
"Hän voi muuttaa mielensä". Lause näyttää olevan räikeässä ristiriidassa Jumalan muuttumattomuuden kanssa. Jumala jos mikä on muuttumaton. Sanoohan Jaak. 1:17 "Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, taivaan tähtien Isältä, jonka luona ei mikään muutu, ei valo vaihdu varjoksi." Jumalan muuttumattomuus ei ole kuitenkaan filosofinen periaate, vaan hänen rakkautensa ominaisuus. Hänen pelastava tahtonsa luomakuntaa kohtaan ei muutu. Kaikki muu voi muuttua. Wolfhart Pannenberg sanoo omaan lyömättömään tyyliinsä:
Jumalan uskollisuudella on sellainen ero muuttumattomuuden ideaan nähden, että se ei sulje pois historiallisuutta ja maailman tapahtumien sattumanvaraisuutta, eikä historiallisuuden ja sattumanvaraisuuden tarvitse olla ristiriidassa Jumalan ikuisuuden kanssa. Jos ikuisuus ja aika yhtyvät vasta eskatologisessa täyttymyksessä, silloin Jumalan historian näkökulmasta (joka liikkuu kohti täyttymystään) Jumalassakin on tilaa tulla joksikin, nimittäin hänen immanentin ja ekonomisen triniteettinsa suhteen. Siinä mielessä on lupa sanoa, että Jumala tuli joksikin mitä hän ei aiemmin ollut, kun Hän tuli Pojassaan ihmiseksi. (Pannenberg: Systematic Theology, I, 438)