Synoptinen vertailu.
Luukas sitoo kolmannen kärsimysilmoituksen ja sokean (Bartimaioksen) parantamisen suoraan toisiinsa, Mt/Mk sijoittavat Sebedeuksen poikien pyynnön tähän väliin. Lk korostaa opetuslasten ymmärtämättömyyttä.
Bartimaios-perikooppi on evankeliumikirjassamme vain tässä Lk:n muodossa, jossa muuten sokeaa ei mainita nimeltä (sen kertoo Markus). Mt kertoo kahdesta sokeasta (Mt 20:29-34 ja myös Mt 9:27-31) Lk kertoo että ohikulkeva kansa herättää Bartimaioksen uteliaisuuden. Kaikki ksertovat yhtäpitävästi, että tämä tapahtui jerikossa ja että Bartimaios huusi: "Jeesus, Daavidin poika, armahda minua!" Samoin kerrotaan että muut (Mt: kansa/ Mk: monet/ Lk: edelläkulkijat) yrittivät vaientaa hänet ja että Jeesus kysyi: "Mitä tahdot että minä sinulle tekisin?"
Mk kertoo että sokealle sanottiin: "Älä pelkää. Nouse, hän kutsuu sinua." ja Mt mainitsee että Jeesuksen tuli häntä sääli. "Uskosi on sinut pelastanut" saa vastineen Mt 9:ssa kun Jeesus sanoo sokeille: "Tapahtukoon teille uskonne mukaan." Sen sijaan naiselle, joka koski hänen viittansa tupsua, Jeesus sanoi: " Uskosi on pelastanut sinut." (Lk 8:48)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Luterilaisuuden erityinen korostus on Kristuksen ruumiillinen läsnäolo ehtoollisessa: että leipä ja viini ovat Kristuksen ruumis ja veri, ei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti