maanantai 11. toukokuuta 2020

Room. 8:9-11 (4. su pääs. 2. vsk 2. lk )

Jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän,joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla. 

Jos Kristus on minussa, hän tekee itsensä tiettäväksi. Jos taas hän ei ole minussa, mikään ei ole niin vastenmielistä, kuin että esittäisin hänen olevan. Tämä paavalilainen "jos" on riemullisen kristillisen vapauden lähtökohta!

Huomaatko miten trinitaarinen tämä teksti on? Henki on Kristuksen Henki ja Jumalan Henki. Kristus on teissä ja Kristuksen Henki on teissä. Isään viitataan sanoilla "hän joka herätti Kristuksen kuolleista". Kolminaisuuden persoonat läpäisevät toisensa perikoreesissa. Rukoilijan kannalta on sama, mitä Kolminaisuuden persoonaa lähestyy. Perille menee joka tapauksessa.

Tekstin merkitys ei avaudu ruumiin ja sielun vastakohtaisuudesta käsin, vaan siitä, mitä Jumala Hengellään,  Kristuksen kautta tekee. "Teidän ruumiinne on kuollut synnin vuoksi ", tarkoittaa koko ajallista elämäämme, henkinen puoli mukaan laskettuna. Myös sielun kyvyt haurastuvat ja hajoavat. Jeesuksen herättäminen kuolleista toistetaan samassa virkkeessä kaksi kertaasen tähden, että kävisi selväksi, että se mikä meissä on ikuista, on Jumalan työ.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...