Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla.
Miksi ruumis (σωμα) on käännetty "elämä"? Onko niin, että "ruumiinsa uhraaminen" vie ajatukset jotenkin sairaalloiseen suuntaan? Vai onko kysymys kristillisyytemme yleisestä vieraantumisesta ruumiista?
Sanat "järjellinen jumalanpalvelus" tulkitsee Melanchthon Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa näin:
"Järjellinen jumalanpalvelus tässä tarkoittaa jumalanpalvelusta, jossa Jumala ymmärretään ja käsitetään sydämessä, niin kuin tapahtuu jumalanpelon ja Jumalaan luottamisen tunteissa. Se ei siis ole vastakohta vain leeviläiselle jumalanpalvelukselle, vaan myös sellaiseslle, jossa kuvitellaan uhrattavan tekoja pelkästään suorittamalla ne ex opere operato." (Tunnustuskirjat s. 224)
Huomaa, että järjellinen on näin ollen syvästi tunteellista! Tunne ei siis ole järjen vastakohta, vaan sisältyy siihen.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti