Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla.
Miksi ruumis (σωμα) on käännetty "elämä"? Onko niin, että "ruumiinsa uhraaminen" vie ajatukset jotenkin sairaalloiseen suuntaan? Vai onko kysymys kristillisyytemme yleisestä vieraantumisesta ruumiista?
Sanat "järjellinen jumalanpalvelus" tulkitsee Melanchthon Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa näin:
"Järjellinen jumalanpalvelus tässä tarkoittaa jumalanpalvelusta, jossa Jumala ymmärretään ja käsitetään sydämessä, niin kuin tapahtuu jumalanpelon ja Jumalaan luottamisen tunteissa. Se ei siis ole vastakohta vain leeviläiselle jumalanpalvelukselle, vaan myös sellaiseslle, jossa kuvitellaan uhrattavan tekoja pelkästään suorittamalla ne ex opere operato." (Tunnustuskirjat s. 224)
Huomaa, että järjellinen on näin ollen syvästi tunteellista! Tunne ei siis ole järjen vastakohta, vaan sisältyy siihen.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Luuk. 18:9-14 (12. su helluntaista, 1.vsk ev)
Non sum sicut caeteri homines (en ole niin kuin muut ihmiset), sanoi fariseus. Hengellinen ylpeys on asia, joka tuhoaa pyhimyksen pyhyyden...
-
Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtu...
-
Kultainen sääntö Olen viime aikoina joutunut ajattelemaan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden suhdetta. Huomasin, että Jeesuksen sanojen jouko...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti