maanantai 27. toukokuuta 2019

Joh. 16:33 (5. su pääsiäisestä, 1.vsk ev)

Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.

Nämä äärettömän lohduttavat sanat vakuuttavat meille, että vaikka elämämme päättyisi sietämättömään umpikujaan, mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta. Se, että olemme maailmassa ahtaalla, ei saa hävittää mielestämme sitä tosiasiaa, että tämä maailma on silti Jumalan maailma.

Nietzsche maalasi karikatyyrin kristinuskosta, joka halveksii ja vihaa tätä maailmaa. Koska maailma vihaa Jumalan omia, Jumalan omat kääntävät selkänsä maailmalle ja hylkäävät sen pahana ja jumalattomana. Olkoonkin, että kristityt ovat antaneet aihetta tähän karikatyyriin, se on väärä. Kristitylle Kristus on suurempi kuin maailma, mutta maailmakin kuuluu hänelle.

"Parasta elämää ja parasta rukousta on se, että elämme hänessä, joka on Ääretön, ja iloitsemme hänen äärettömyydestään emmekä yritä mahduttaa sitä oman sydämemme ahtaaseen kammioon. Jos minä tyytyväisenä alistun tietoon, että hän on äärettömästi minua suurempi ja että minä en voi tuntea häntä, ellei hän ilmoita itseään minulle, minulla on rauha. Ja hän on minun lähelläni. Hän on minussa, ja minä lepään hänessä." (Thomas Merton)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...