Ensimmäisessä Pietarin kirjeessä on valtava jännite sen välillä, miten kristitty on ympäröivästä yhteiskunnasta sisäisesti vapaa ja kuitenkin alistuvainen sille. Kumpaakaan ei saa unohtaa.
Yhteiskunnassa, jonka keskeinen arvo oli esi-isien ja perinteiden kunnioitus, apostoli puhuu "isiltä peritystä, tyhjänpäiväisestä elämästä" (1:18) ja puhuttelee kristittyjä "valittuna sukuna, kuninkaallisena papistona ja pyhänä heimona" (2:9), joka ei oikeastaan kuulu tähän maailmaan vaan elävät siinä muukalaisina (2:11).
Todettuaan tämän, apostoli jatkaa samaan hengenvetoon: "Taipukaa Herran vuoksi kaiken maallisen järjestyksen alaisuuteen."(2:13) Minä sanoisin mieluummin: "taipukaa kaikesta huolimatta", mutta Pietari sanoo: "taipukaa Herran vuoksi." Tarkempi selitys on näissä jakeissa.
Perikooppi on Fil 2:n ohella UT:n tunnetuimpia "Kristus-hymnejä", sisältäen erään varhaisimmista kristillisistä Jes. 53:n kommentaareista. Sisältönä on siis se, miten pitkäperjantain tapahtumat velvoittavat meitä kristittyjä toimimaan.
Sanat ovat suunnatut varsinaisesti orjille (nykykäännös: palvelijat), joita kehotetaan olemaan alamaisia niin hyville kuin huonoillekin isännille. 1 Piet opettaa kautta linjan, että kristittyjen tulee julistaa uskostaan nöyrällä ja sävyisällä elämällään. "Vastatkaa sävyisästi ja kunnioittavasti ja säilyttäkää omatuntonne puhtaana - silloin ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne kristittyinä, joutuvat häpeämään juuri siinä, missä teitä panettelivat." (3:16)
Alistuminen syyttömänä kärsimään ja pidättäytyminen väkivallasta on sellaista vastarintaa, joka todella muuttaa maailmaa. Huomionarvoisia ovat sanat: "hän kärsi, mutta ei uhkaillut." On marttyyreja, jotka huutavat kostoa kuollessaan. Herramme rukoili murhaajiensa puolesta.
Onko kieltäytyminen väkivallasta ja omien oikeuksien ajamisesta todella vaikuttavaa? Kuulin, että Etelä-Afrikan apartheid-politiikan aikana iso valkoinen mies tuli kapealla kujalla tummaihoista arkkipiispa Desmond Tutua vastaan. Mies huusi jo kaukaa: "Minä en anna tietä apinoille!" "Minäpä annan", hymyili Desmond Tutu ja astui kohteliaasti syrjään.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ef. 2:1-10 (4. su helluntaista 3.vsk.2.lk)
Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoi...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Minun elämäni Herra ja valtias, varjele minut toimettomuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen hengestä. Anna minulle, sinun p...
-
Lähtekää, menkää ulos porteista, valmistakaa tie kansalle, valmistakaa, tasoittakaa valtatie, raivatkaa pois kivet, kohottakaa lippu merkiks...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti