keskiviikko 24. maaliskuuta 2021

Stabat Mater (hiljainen viikko)

Stabat Mater


Hiljaisen viikon ja kärsimysajan teksti on ristin juurella itkevää Jumalan Äitiä kuvaava "Stabat Mater", jonka on säveliksi pukenut mm. Pergolesi, Dvorak ja Poulenc (suomalaisista Kuula). Tekstistä löytyy Wikipediasta A. Oksasen mitallinen käännös. Olen kääntänyt sen seuraavassa vapaasti:

"Äiti seisoi murheissaan, kyynelehtien ristin juurella,
kun poika roikkui kärsien sillä.

Siinä hän seisoi hievahtamatta.Hän joka ei voinut lähteä pakoon,
itki koko sydämellään.Simeonin ennustuksen mukaan
miekka lävisti nyt äidin sydämen; sydämen, jonka ilo oli ainiaaksi viety;sydämen, joka oli tuskasta särkynyt, hädästä mieletön.

Miten hän huokaili ja voihki murheissaan, tuo siunattu Neitsyt, siunattu äiti, ainosyntyisen Pojan äiti!

Voi tuota hiljaista, tauotonta tuskaa, jota uskollinen äiti tunsi, kun ei voinut kääntää katsettaan näkemästä synnyttämänsä lapsen kärsimystä.

Kuinka kukaan ihminen voisi olla itkemättä, kun näkee Kristuksen äidin täynnä hätää? Kuka ei kärsisi yhdessä hänen kanssaan ja kokisi yhteistä tuskaa ajatellessaan Pojan kärsimystä ja kuolemaa?

Kaiken kansan syntien tähden raadeltuna, hän näkee Jeesuksen kokevan tuskia,  kärsivän ja kuolevan. 

Hän näkee oman suloisen lapsensa kuolevan lohduttomana, hyljättynä. Hän kuulee hänen henkäisevän viimeisen kerran.

Oi äiti, rakkauden lähde, anna minun tuntea kärsimyksiesi osallisuutta, että surisin niin kuin sinä.

Auta, että minun sydämeni palaisi rakkaudesta Kristukseen, Jumalaani, ja että tyytyisin yksin häneen.

Pyhä Äiti, paina syvälle sydämeeni ristiinnaulitun Poikasi haavat; hänen, joka on haavoitettu ja kärsinyt minun puolestani ihmeellisellä tavalla.Salli minun jakaa hänen kärsimyksensä.

Anna minun todella itkeä kanssasi, täysin yhdistyä ristiinnaulitun kärsimyksiin, niin kauan kuin vielä täällä elän. 

En toivo mitään muuta, kuin että saisin seistä sinun kanssasi ristin juurella ja pitää sinulle seuraa. Sinä kaikista kunnioitetuin Neitsyt, olisitko niin ystävällinen, että antaisit minun ottaa osaa kärsimyksiisi?

Tee minusta Kristuksen kuoleman kantaja, hänen kärsimyksiensä kumppani ja osallinen hänen haavoihinsa. Anna näiden haavojen satuttaa minua. Tahdon juopua tästä rististä rakkaudesta Poikaasi.

Koko sieluni, joka on syttynyt ja palaa rakkaudesta, kääntyy puoleesi, etten joutuisi hylätyksi tuomion päivänä. Anna ristin olla minun vartijani, Kristuksen kuoleman suojanani ja pelastukseni yksin armon varassa.

Kun tämä ruumiini kerran kuolee, suo, että sieluni saisi siirtyä paratiisin kirkkauteen. Amen."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...