Kristittyjen yhteisen kokoontumisen keskipisteessä ei ole
filosofinen esitelmä jumaluuden luonteesta, ei henkistynyt pyhän tekstin
meditaatio eikä edes henkilökohtainen todistuspuheenvuoro siitä miten minä
tulin uskoon. Kristityt kokoontuvat aterialle,
heidän kokoontumisensa syvällisin ja hengellisin kohta on se, jossa he syövät
leipää ja juovat viiniä.
Katekismus sanoo, että ehtoollisen leipä ja viini ovat
Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Vaikka emme voi ymmärtää tätä
salaisuutta, voimme luottaa Vapahtajan omiin sanoihin, jotka on talletettu
pyhään Raamattuun. Kuolemaansa edeltävänä yönä Jeesus jakoi siunaamansa leivän
opetuslapsilleen ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini.” Samalla tavalla hän antoi
myös viinin, joka hänen sanojensa mukaan on liiton veri, hänen oma verensä.
Näille Jeesuksen sanoille uskollisina me vietämme ehtoollista hänen
muistokseen.
Ehtoollisessa muistamme Jeesuksen ristinkuolemaa. Golgatan
ristillä Jumalan ainoa Poika, Jumalan Karitsa, vuodatti verensä ja kuoli koko
maailman puolesta. Kristuksen ruumiin ja veren sakramentissa ristillä uhrattu
Kristus lahjoittaa itsensä meille.
Ehtoollisen lahja, syntien anteeksisaaminen, annetaan meille
niissä sanoissa, jotka meille sakramentin saadessamme lausutaan: ”sinun
puolestasi annettu”. Kun uskomme nämä sanat ja otamme vastaan leivän ja viinin,
nautimme hengellisen aterian, joka uudistaa elämämme ja lisää meissä rakkautta
lähimmäisiimme. Ehtoollinen yhdistää meidät Kristukseen ja toisiimme. Sitä
vietetään yhdessä taivaan joukon ja kaikkien pyhien kanssa.
Jeesus sanoi: ”Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun
luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole
janoissaan.” (Joh. 6:35)
Ehtoollista nauttimalla pysymme Kristuksessa ja hän pysyy
meissä. Kristuksen ruumis, elämän leipä, ruokkii ja vahvistaa kasteessa
alkanutta hengellistä elämää. Kristuksen veri, kuolemattomuuden lääke, parantaa
meitä ja lahjoittaa meille iankaikkisen elämän. Ehtoollinen ennakoi
taivaallista juhla-ateriaa, jolle Kristus kerran kokoaa kaikki omansa.
Jokainen ehtoollisen vastaanottaja saa Kristuksen sanan
mukaisesti hänen ruumiinsa ja verensä. Ehtoollisen olemus perustuu Kristuksen
työhön, ei ehtoollisen jakajaan tai vastaanottajaan. Oikean ehtoolliselle
osallistumisen edellytys on usko, joka merkitsee Kristuksen sanaan luottamista.
Voimme heikollakin uskolla turvautua siihen, että Kristuksen ruumis ja veri on
annettu juuri meidän puolestamme.
”Tämä ruoka kuuluu nälkäiselle ja kaipaavalle ihmiselle.
Sillä nälkäiseen sieluun se uppoaa mielellään, sellaiseen, joka alituisesti
taistelee syntejään vastaan ja tahtoisi päästä niistä irti. Se, joka ei ole
vielä tässä tilassa, pysyköön jonkin aikaa poissa tämän sakramentin
osallisuudesta, sillä rämä ruoka ei ole kylläisiä ja täysiä sydämiä varten. Jos
se sellaiseen tulee, niin se tulee sinne vahingoksi. Jos siis tunnemme
tuollaista omantunnon ahdistusta ja neuvottoman sydämen arkuutta, niin me
astumme tälle aterialle nöyryydessä ja kunnioittavin mielin emmekä hyökkää
sinne oikopäätä ilman pelkoa ja nöyryyttä. Niinpä emme tunne itseämme kaikin
ajoin kelvollisiksi: Tänään minulla on armo ja olen siis kelvollinen, mutta
huomenna en. Voi käydä niin, etten puoleen vuoteen tunne kaipausta ja
kelvollisuutta. Sen vuoksi ne ovat sakramenttiin parhaiten kelvollisia, joita
kuolema ja perkele alituiseen ahdistavat. Niille se mieluimmin annetaan
vahvistamaan heidän uskoaan, ettei mikään voi heitä vahingoittaa.” (Luther, WA
10 III, 52-53)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti