Ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä
Hattulan Pyhän Ristin kirkon ovenpielessä on kuva Neitsyt Mariasta, jonka sydämen läpi käy seitsemän miekkaa. Jumalanäidin 7 murhetta on myös ikonitaiteen aihe.
Kirkkoisillä on mielenkiintoisia tulkintoja näistä Simeonin profeetallisista sanoista. Efraim Syyrialainen kääntää ne jotenkin niin, että "Sinä otat pois miekan". Näin ymmärrettynä sanat viittaavat enkeliin, joka vartioi paratiisia syntiinlankeemuksen jälkeen. (1. Moos. 3:24) Maria on kristillisen perinteen mukaan uusi Eeva, joka kumoaa esiäidin kirouksen ja avaa tien pelastukseen.
Ambrosiuksen mukaan miekka, joka lävistää Marian sydämen, on Jumalan sana, kuten apostoli sanoo: "Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme." (Hepr. 4:12)
Johannes Damaskolaisen mielestä Neitsyt Maria koki synnytystuskansa vasta silloin, kun hän joutui katsomaan Poikansa kuolemaa. Yleisen käsityksen mukaan kun Neitsyen synnytys sujui kivutta: "Tuo siunattu, joka oli katsottu luonnon ylittävien lahjojen arvoiseksi, joutui poikansa kärsimyksessä kokemaan ne tuskat, joilta hänet oli synnytyksessä säästetty. Kun hän näki miten hänet surmattiin rikollisena - miehen, jonka hän synnyttäessään tiesi Jumalaksi - hänen sydämensä repesi äidinrakkaudesta ja hänen sielunsa halkaistiin kuin miekalla."
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti