perjantai 19. marraskuuta 2021

Matt. 25:40 (Tuomiosunnuntai, evankeliumi)

Totisesti: kaiken, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.

Tuomiosunnuntain evankeliumin eetos ei poikkea juurikaan Koraanin opetuksesta:
"Mitä arvelet siitä, joka kieltää tuomion? Hän on sama, joka torjuu orvon eikä kehota ruokkimaan köyhiä. Voi rukoilijoita, jotka eivät piittaa rukouksestaan vaan haluavat vain tulla nähdyiksi eivätkä auta köyhiä." ("Avustuksen suura", suura 107) Aivan kuten Jeesus, Koraani moittii rukoilemista vain näön vuoksi, ilman huomion kiinnittämistä kärsivään lähimmäiseen.

Viimeinen tuomio on Koraanin keskeisin oppi (yksijumalaisuuden ohella). Usko ja hyvät teot liittyvät erottamattomasti toisiinsa:
"Jakakaa siitä, mitä olemme teille antaneet, ennen kuin kuolema korjaa teidät ja te sanotte: 'Herrani, olisitpa antanut minulle edes hieman aikaa, niin olisin jakanut almuja ja liittynyt hurskaisiin.' Ei Jumala anna yhdellekään sielulle lisää aikaa, kun sen aika on kulunut umpeen. Kyllä Jumala tietää mitä te teette." (63:10-11)
Mieleen tulee Jeesuksen kuvaus rikkaasta mielettömästä miehestä, jonka sielu vaadittiin pois (Luuk. 12:20) tai rikas mies ja Lasarus. Anteliaisuuteen kehotetaan samaan tapaan kuin Jeesuskin teki:
"Jos annatte Jumalalle hyvän lainan, Hän maksaa sen teille kaksinkertaisesti takaisin ja antaa teille anteeksi." (64;17) Jos tuomio tuntuu perustuvan vain ja ainoastaan ihmisen tekoihin, niin on asianlaita myös Jeesuksen sanoissa Matt. 25:ssa. Oikeastaan seuraavan Koraanin kohdan voi nähdä suorastaan toisintona tästä Jeesuksen kuvauksesta viimeisestä tuomiosta:
"Oikeanpuoleiset, jotka istuvat [paratiisin] puutarhassa, kysyvät syntisiltä: 'Mikä vei teidät Saqariin [helvetin tuleen]?' Nämä vastaavat: 'Me emme rukoilleet emmekä ruokkineet köyhiä, vaan pidimme yhtä tyhjänpuhujien kanssa ja kielsimme tuomion päivän, kunnes kuolema korjasi meidät." (74:39-47)
Jeesus kertoi, että ikuiseen elämään johtaa kaita tie. Koraani käyttää ilmaisua "jyrkkä tie". Sen sisältönä ei ole hengellinen itsensä kiusaaminen tai mystinen spekulaatio. Pikemminkin sanat tuovat mieleen Israelin profeettojen julistuksen:
"Mistäpä tietäisit mikä on jyrkkä tie: Vapauttaa orja tai nälkävuonna ruokkia sukulaisorpo tai vaivainen köyhä, ja vielä uskoa, kehottaa kärsivällisyyteen ja laupeuteen." (90:12-17)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 10:11 (2. su pääsiäisestä, 1. vsk ev)

  "Minä olen hyvä paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta." Me tiedämme, että Jeesus Kristus, hyvä paimenemme, to...