Antakaa keisarille mikä keisarin on, ja Jumalalle mikä Jumalan on.
Tämän lauseen tarkoituksena ei ollut vahvistaa keisarin omaisuuden laillisuutta, kuten usein on tulkittu, eikä rinnastaa toisiinsa Jumalan ja keisarin järjestystä samalla tavoin laillisina. Lauseen ironia on ilmeinen. Raha ei ole keisarin, vaan siinä on pelkästään keisarin kuva. Kristus kuitenkin sanoo, että se on keisarin, koskapa siinä on tämän kuva. Kristus tarkoittaa, että raha ei kuulu meille vaan keisarille mutta me kuulumme Jumalalle. "Antakaa keisarille mikä keisarin on" tarkoittaa: jättäkää keisarille rikkaudet - mokoma sonta. "Antakaa Jumalalle mikä Jumalan on" tarkoittaa, että meidän tulee antaa itsemme Jumalalle, koska olemme Jumalan, koska meissä on hänen kuvansa. (Ernesto Cardenal)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Tit. 2:11-14 (jouluyö, 2.lk)
Caesarius Arleslainen (470-542) kehottaa joulusaarnassaan kristittyjä valmistamaan Vapahtajalle sijan täynnä kärsivällisyyden hyveitä, seim...
-
Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtu...
-
Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sy...
-
Minun elämäni Herra ja valtias, varjele minut toimettomuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen hengestä. Anna minulle, sinun p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti