Antakaa keisarille mikä keisarin on, ja Jumalalle mikä Jumalan on.
Tämän lauseen tarkoituksena ei ollut vahvistaa keisarin omaisuuden laillisuutta, kuten usein on tulkittu, eikä rinnastaa toisiinsa Jumalan ja keisarin järjestystä samalla tavoin laillisina. Lauseen ironia on ilmeinen. Raha ei ole keisarin, vaan siinä on pelkästään keisarin kuva. Kristus kuitenkin sanoo, että se on keisarin, koskapa siinä on tämän kuva. Kristus tarkoittaa, että raha ei kuulu meille vaan keisarille mutta me kuulumme Jumalalle. "Antakaa keisarille mikä keisarin on" tarkoittaa: jättäkää keisarille rikkaudet - mokoma sonta. "Antakaa Jumalalle mikä Jumalan on" tarkoittaa, että meidän tulee antaa itsemme Jumalalle, koska olemme Jumalan, koska meissä on hänen kuvansa. (Ernesto Cardenal)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5. Moos. 32:36 (3. su loppiaisesta, 3 vsk. 1.lk)
Herra puolustaa kansaansa, hän säälii palvelijoitaan, kun hän näkee, ettei heillä enää ole voimaa, että he ovat uupuneita, niin suuret kui...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti