maanantai 15. lokakuuta 2018

Aam. 7:10-15 (21. su helluntaista, 3.vsk 1.lk)

Jumalanpalveluselämä Betelissä on ihan oma lukunsa VT:n historiassa. Kuningas Jerobeam I (joka ei ole sama kuningas kuin tässä mainittu Jerobeam II) oli perustanut Betelin kultin varsin rationaaliselle pohjalle. Hän vetosi israelilaisiin sanoen: "Turha teidän on käydä Jerusalemissa saakka. Tässä, Israel, on Jumalasi, joka toi sinut Egyptin maasta." (1. Kun.  12:28) Näin sanoessaan Jerobeam osoitti kultaista sonnipatsasta, jonka hän oli teettänyt. Kuningasten kirjassa kerrotaan, että Jerobeam järkevöitti paitsi jumalanpalveluspaikkaa, myös virkajärjestelyjä ja juhla-aikojen kalenteria. "Jokainen, joka vain halusi, sai häneltä vihkimyksen ja pääsi näin uhrikukkoloille papiksi." (1. Kun. 13:33). Jerobeam nousi omin päin perustamalleen alttarille kahdeksannen kuun viidentenätoista päivänä omien pappikavereittensa kanssa. Miksei? Miksi pitää kiinni vaivalloisesta matkasta Jerusalemiin, miksi pitäisi etsiä väen vängällä joku Leevin heimon edustaja papiksi ja miksei pyhäpäivä voisi olla mikä päivä tahansa?

Nyt Aamos on Betelissä. Oikeastaan on silmiinpistävää, että Aamos (samoin kuin Elia tai Elisa, 2.Kun 2) ei kiinnitä Betelin pyhäkön sonnipatsaaseen mitään huomiota.[ oliko se siellä enää?] Hänen julistuksensa painopiste on ihmisten itsekkäässä ja lyhytnäköisessä elämässä, sosiaalisessa vääryydessä. "Vie pois minun edestäni virsiesi pauhu!...Mutta oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro." (5:23,24)
Mutta rationaalinen uskonnollinen byrokratia on Betelissä ennallaan. Pappi Amasja edustaa hengellistä nilkkienergiaa, jolle Aamos puolestaan edustaa järjestyshäiriötä ja uhkaa pyhäkön tulonmuodostukselle (näin lienee sanat "maa ei kestä hänen puheitaan" parhaiten ymmärretävä). Se, että Amasja on nilkki, tulee ilmi siitä, ettei hän kiellä Aamosta profetoimasta tykkänään, vaan käskee tekemään sen muualla: "Mene tiehesi ja palaa Juudaan! Profetoi siellä ja hanki leipäsi siellä!" Aikoinaan Betelissä pääsi papiksi kuka tahansa, mutta nyt hengellinen toiminta on tiukasti lisensoitu. Amasjalle näyttää olevan täysin käsittämätöntä, että jollekin profetoimisessa olisi kysymys muusta kuin elannon hankkimisesta.

Aamos ilmaisee, ettei hän toden totta kuulu teologisesti koulutettuun eliittiin. Jumala on ottanut hänet karjalaumojensa keskeltä ja antanut inhottavan tehtävän: julista kansaani Israelia vastaan. Profeetta ei toimi sen varassa, mikä on järkevää ja taloudellisesti kannattavaa, eikä sen perusteella, mitä ihmiset gallupien perusteella haluavat kuulla. Mutta ei myöskään oman erinomaisuutensa tunnossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...