Kiittäkää iloiten isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan pyhille kuuluvan perintöosan valon valtakunnasta. Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
Minäkö pimeyden vallassa? Et olekaan! Koska "Jumala on myös antanut meille perintöosan, niin kuin hän oli suunnitellut ja ennalta määrännyt - hän joka saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti." (Ef. 1:11) Koska Poika on rakas, sinäkin olet, koska olet tässä esikoisessa! "...hänen, joka on meidän lunastuksemme ja syntiemme anteeksianto."
Hän on näkymättömän Jumalan kuva (εἰκὼν τοῦ θεοῦ τοῦ ἀοράτου), esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt. Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaassa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten.
Tässä on kuvan teologian perusta, joka lopulta kumoaa VT:n kuvakiellon, sillä Jumala itse on tehnyt itsestään kuvan! Tässä ovat myös Pseudo-Dionysiokselle niin rakkaat enkelihierarkiat. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää kaiken koossa. synhistemi- verbillä on merkitys "pitää voimassa, olemassa (ks. 2.Piet. 3:5)
Hän on myös ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta. hän on alku, hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen.
Miksi Jeesuksen on oltava ensimmäinen? Sitä varten, että minä voisin kulkea hänen siivellään! "Ne, jotka hän edeltäkäsin on valinnut, hän on myös edeltä määrännyt oman Poikansa kaltaisiksi, niin että hänen Poikansa olisi esikoinen suuressa veljesjoukossa." (Room. 8:29)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti