Ihmisen myötätunto ulottuu lähimmäiseen, mutta Herran
laupeus kaikkeen, mikä elää (Sir.18:13)
”Kasvun rajat” on laaja ympäristöraportti, joka herätti
suurta huomiota ilmestyessään ensi kerran vuonna 1972. Tietokonemallinnusten
avulla raportti osoitti, kuinka luonnonvarojen riistäminen ja saastepäästö
vääjäämättä johtavat maapallon ympäristötuhoon, ellei kehityksen suunta muutu. Kehitys
ei voi perustua jatkuvalle kasvulle, koska maapallo on kuitenkin rajallinen.
Puhutaankin kestävästä kehityksestä. YK:n ympäristön- ja kehityksen
maailmankomissio määritteli kestävän kehityksen vuonna 1987 seuraavasti: ”Kestävän
kehityksen yhteiskunta on sellainen, joka tyydyttää nykyiset tarpeet
vaarantamatta tulevien sukupolvien kykyä tyydyttää omaansa.” 2000-luvulla julkaistu ”Kasvun rajat” -
raportin päivitetty versio luettelee ihmiskunnan ja maapallon
kohtalonkysymyksiä, joista yksi on hallitsematon väestönkasvu. Syntyvyyden
säännöstely ei kuitenkaan riitä tulevaisuuden turvaamiseksi. Siksi raportti
esittää ajatuksen, joka on ihmiselle luontaisesti vieras: oman elintason
tietoinen laskeminen
”Entä jos maapallon
väestö päättäisi lapsiluvun lisäksi säädellä myös aineellista elintasoaan? Mitä
jos ihmiset tyytyisivät riittävään elintasoon ja lakkaisivat tuhlaamasta?
’Oikeassa maailmassa’ tämä kuvitteellinen rakenteellinen muutos ei ole
ennenkuulumaton, vaikka halu pienentää lapsilukua onkin näkyvämpi. Aineellisen
elintason pienentäminen on muutos, johon viitataan miltei jokaisessa
uskonnollisessa tekstissä. Se ei ole muutos niinkään aineellisessa ympäristössä
tai politiikassa, vaan ihmisten mielissä ja sydämissä, heidän tavoitteissaan ja
käsityksissään elämän tarkoituksesta. Muutoksen saavuttamiseksi ihmisten olisi
ymmärrettävä, että sosiaalinen asema, tyydytys ja haasteet saadaan muilla
tavoin kuin kasvattamalla jatkuvasti tuotantoa tai aineellista vaurautta.”
(Kasvun rajat s. 264-265)
Maailman johtavat ympäristöasiantuntijat tunnustavat tässä
uskonnon merkityksen siinä, että tämä planeetta pidetään asumiskelpoisena
tulevaisuudessakin. Kaikissa suurissa maailmanuskonnoissa on opetus siitä, että
hyvään elämään ei tarvita aineellista runsautta: ”älä anna köyhyyttä, älä
rikkauttakaan. Anna ruokaa sen verran kuin tarvitsen.” (Sananl.30:8) Tämä
painotus on huomattava. Niin kauan kuin tieteellinen edistys merkitsi yhä
kasvavaa tehokkuutta ja vaurautta, uskonto nähtiin kehityksen jarruna. Kun
kasvun rajat tulevat vastaan, tieteentekijät joutuvat kääntymään uudestaan
uskonnon puoleen.
Kasvun rajat puhuu tarpeista, joihin tarvitaan nopeaa
ratkaisua, ja se ratkaisu ei ole talouden ja tuotannon kasvattaminen:
Köyhyys: ”Jakaminen” on kielletty sana poliittisessa
kielenkäytössä. Syynä on kenties pelko, että kaikille ei riittäisi, jos todella
jaettaisiin. Riittävyys ja solidaarisuus ovat käsitteitä, joiden avulla voidaan
löytää uusia lähestymistapoja köyhyyden lopettamiseen. Olemme kaikki tuhlanneet
yhdessä. Maailmassa on riittävästi, jos onnistumme. Jos emme – kukaan ei kykene
pakenemaan seurauksia, oli hän kuinka varakas tahansa.
Työttömyys: Ihmiset tarvitsevat työtä haastaakseen ja
kouluttaakseen itseään, ottaakseen vastuuta omien perustarpeidensa
tyydyttämisestä, saadakseen tyydytystä henkilökohtaisesta osallistumisesta ja
hyväksyntää aikuisina, vastuullisina yhteiskunnan jäseninä. Tuota tarvetta ei
saisi jättää täyttämättä eikä sitä pitäisi täyttää alentavalla tai
vahingollisella työllä. Samanaikaisesti työn ei pitäisi olla ehto sille, että
ihminen voi olla olemassa. Tarvitaan luovuutta ylittää se ahdas näkökulma, että
jotkut ihmiset ”luovat” työpaikkoja toisille ja vieläkin ahtaampi näkökulma,
että työntekijät ovat yksinkertaisesti leikattavia kuluja. Tarvitsemme
taloudellisen järjestelmän, joka käyttää ja tukee kaikkien ihmisten osuutta ja
jakaa oikeudenmukaisesti työn, vapaa-ajan ja talouden tuotokset. Tuo
järjestelmä ei myöskään saa hylätä ihmisiä, jotka eivät voi tehdä työtä
väliaikaisista tai pysyvistä syistä.
On huomattavaa, että Kasvun rajat mainitsee kolmantena
suurena, ratkaisua vaativana ongelmana tyydyttämättömät
aineettomat tarpeet: Ihmiset eivät tarvitse valtavia autoja. He tarvitsevat
ihailua jakunnioitusta. He eivät tarvitse jatkuvasti uusia vaatteita. He
haluavat tuntea, että muut pitävät heitä viehättävinä, ja he tarvitsevat
jännitystä, vaihtelua ja kauneutta. Ihmiset eivät tarvitse elektronista
viihdettä vaan jotakin kiinnostavaa, joka valtaa heidän mielensä ja tunteensa.
Ja niin eteenpäin. Todellisten mutta aineettomien tarpeiden – identiteetin,
yhteisön, itsekunnioituksen, haastavuuden, rakkauden ja ilon – tyydyttäminen
materialla on loputon yritys tyydyttää näitä tarpeita väärillä ratkaisuilla.
Tulee väistämättä mieleen Jeesuksen sanat: ”Mitä hyödyttää
ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä
ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?” (Matt. 16:26)
Kasvun rajat- kirja esittää lopuksi joitakin keinoja
kestävän kehityksen saavuttamiseksi. Kirjan viimeinen toivo on…rakkaus!
”Teollisessa kulttuurissa rakkaudesta ei saa puhua paitsi
sanan romanttisimmassa ja pintapuolisimmassa merkityksessä. Oletetaan, että
joku puhuisi sisarellisesta rakkaudesta, rakkaudesta koko ihmiskuntaa, luontoa
ja ravitsevaa planeettaa kohtaan. Häntä tuskin otetaan vakavasti vaan
luultavasti hänelle nauretaan…Rakkautta, ystävyyttä, anteliaisuutta, ymmärrystä
tai solidaarisuutta ei ole helppo harjoittaa järjestelmässä, jonka säännöt,
päämäärät ja informaatiovirrat on suunniteltu tukemaan ihmisen vähemmän
miellyttäviä ominaisuuksia. Yritämme kuitenkin ja kehotamme lukijaakin
yrittämään. Ole kärsivällinen itsesi ja muiden kanssa, kun törmäätte vaikeuteen
muuttaa maailmaa. Ymmärrä ja tunne myötätuntoa väistämätöntä vastustusta
kohtaan. Vastustusta löytyy kaikista meistä. Etsi ja luota parhaaseen itsessäsi
ja muissa. Ihmiskunta ei voi onnistua seikkailussa, jossa se yrittää pienentää
ekologista jalanjälkeä kestäväksi, jos sitä ei toteuteta maailmanlaajuisessa
kumppanuudessa. Romahdus on väistämätön, jos ihmiset eivät opi näkemään itseään
ja muita osana samaa kokonaisuutta. Se ei vaadi myötätuntoa ainoastaan tässä ja
nyt vaan myös kaukana olevia ja tulevaisuudessa maapalloa asuttavia kohtaan.
Ihmiskunnan on opittava rakastamaan ajatusta, että se jättää seuraaville
sukupolville elävän planeetan.” (302-304)
”Ihmisen myötätunto ulottuu lähimmäiseen, mutta Herran
laupeus kaikkeen, mikä elää” (Sir.18:13) Me tarvitsemme kykyä katsella maailmaa
Jumalan silmin. Se on vaikeaa, sillä luonnollisesti ajattelemme vain itseämme,
omia läheisiämme tai korkeintaan omaa kansakuntaamme. Euroopan Unionin
poliittiset ja taloudelliset vaikeudet ovat esimerkkinä siitä, kuinka vaikeaa
ihmisten on ajatella laajemmin kuin vain oman ryhmänsä etuja. Eikä riitä, että
osaisimme ajatella koko Euroopan etua, vaan meidän on osattava nähdä koko
ihmiskunnan ja lopulta koko luomakunnan parasta. Vaikuttaa mahdottomalta
tehtävältä. On kuitenkin olemassa merkkejä siitä, että ihminen voi oppia
tuntemaan myötätuntoa kaikkia luotuja kohtaan. Käsitys eläinten oikeuksista on
vahvistunut länsimaissa viimeisinä vuosikymmeninä. Kasvava joukko ihmisiä
haluaa pidättäytyä lihan syönnistä sen vuoksi, että he eivät hyväksy niitä
olosuhteita ja kärsimystä, jota tuotantoeläimille - sioille, naudoille ja
kanoille – aiheutetaan. Ajatus siitä, että eläimiäkin tulee kohdella
arvokkaasti, on asia, johon törmäämme Raamatussa, vaikka sitä ei yleensä
muisteta: ”Kunnon ihminen muistaa karjansa tarpeet, jumalaton ei sääliä tunne.”
(Sananl 12:10) Että ihmiset ovat tänä päivänä oivaltamassa tämän, kertoo siitä,
että meillä on mahdollisuus oppia.
”Kasvun rajat” – raportti haluaa vahvistaa sitä, mikä on ihmisessä
hyvää. Näin tehdessään se ei turvaudu kristinuskon korkeimmista hyveistä
ainoastaan rakkauteen vaan myös uskoon ja toivoon.
Jotkut ajattelevat että maailmalla ei ole oikeasti sellaisia
rajoja, joista tutkijat varoittavat ja se voi saavuttaa kaikki hyvinvointiin
suuntautuvat tavoitteensa tulevaisuudessa. Tämä ajattelu johtaa siihen, että
luonnonvaroja riistetään entiseen tapaan ja maailman talous kulkee kauemmaksi
yli maapallon kantokyvyn rajojen.
Toiset ajattelevat, että rajat on ylitetty jo niin rankasti,
eikä ihmiskunnalla ole kykyä tehdä tarvittavia päätöksiä, ei ainakaan ajoissa.
Tämä käsitys johtaa siihen, että se alkaa toteuttaa itseään ja seuraa romahdus.
Kolmannen käsityksen mukaan rajat ovat todellisia ja lähellä
ja joissakin tapauksissa jo ylitetty. Aikaa on kuitenkin juuri riittävästi,
joskaan sitä ei ole hukattavaksi. Ihmisissä on riittävästi kykyä ja hyvyyttä
muuttaa kehityksen suuntaa. Tätä käsitystä ei voi todistaa oikeaksi, mutta sen
varassa on mahdollista toimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti