Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähdensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.
Sana "uhriksi" on selittävä lisä verbille hagiazo [Sanan tästä merkityksestä ks. esim. 4. Makk 17:19-22]. Mitä merkitsee olla totuuden pyhittämä ihminen? Se ei ole sitä, että olen itsessäni totta puhuva tai totuuteen pyrkivä ihminen, vaan että minun puolestani Totuus on antanut itsensä (14:6) Karin Boyen sanoin: "Du kanske kan bli sanningens - men sanningen aldrig din." Se, että Jeesus on lähettänyt meidät maailmaan, merkitsee samastumista hänen tiehensä: hän tuli tänne antamaan henkensä, vuotamaan kuiviin. Kutsumuksen tapahtumapaikka on maailma kaikessa jumalattomuudessaan, ei uskovien piiri.
Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.
Kristittyjen ykseys ei Barrettin kommentaarin mukaan Johanneksella perustu instituutioon (piispuuteen, kuten Ignatios Antiokialaisella). Bultmannin mukaan itse asiassa instituutiot ja dogmit pitävät yllä kirkon hajaannusta. Tässä tarkoitettu yhteys on hänen mukaansa "sanan ja uskon tradition ykseyttä", jota kirkon tosiasiallinen hajaannus ei pysty tukahduttamaan.
Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.
Tähän Jumalan kirkkauden ja rakkauden piiriin suljetaan spiraalinomaisessa liikkeessä koko luomakunta. Kaiken lähtökohtana on Isän rakkaus Poikaan, joka jatkuu Pojan rakkautena hänen omiinsa, jotka vievät sanomaa kaikille ihmisille ja lopulta koko maailmalle. Kristityn täytyy ajatella, että hän kuuluu vastustamattoman rakkauden piiriin, joka ei ole suljettu piiri, vaan koko ajan laajeneva, paljon pidemmälle ulottuva kuin hänen oman ajattelunsa pahantuuliset lonkerot.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5. Moos. 32:36 (3. su loppiaisesta, 3 vsk. 1.lk)
Herra puolustaa kansaansa, hän säälii palvelijoitaan, kun hän näkee, ettei heillä enää ole voimaa, että he ovat uupuneita, niin suuret kui...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti