Ἐν ἀρχῇ ἦν ὅ λόγος. Jokaisen kreikan alkeiskurssin käyneen teologin osaama lause. Se on myös ensimmäinen näyte taidosta kääntää kristinuskon sanoma oman aikansa filosofian kielelle. λόγος oli keskeinen filosofinen idea, joka otettiin kirkon käyttöön, kun haluttiin selittää, mitä Kristus merkitsee. Samalla tämä Johanneksen evankeliumin ensimmäinen jae kertoo kristologian kehityksestä Kristus = sana = Jumala.
"Hänen välityksellään luotiin kaikki, mikä on taivaassa ja maan päällä, näkymätön ja näkyvä, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten." (Kol. 1:16) Miten painokkaasti sanotaankaan, että mikään, mitä ylipäänsä on olemassa, ei ole syntynyt hänestä riippumatta. Pseudo-Dionysios opettaa, että pahakin, sikäli kun se on todella olemassa, on hänestä.
"Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo." Johanneslainen zoe on Elämä isolla E:llä. Viittaus joulun profetiaan Jes 9:1. Pimeys ei ota valoa vastaan, ei saa sitä valtaansa, eikä käsitä sitä (lat. conprehendere). Vrt. Viis 7:29-30: "Viisaus loistaa aurinkoa kirkkaammin ja voittaa kauneudessaan taivaan tähdet. Se on vahvempi kuin valo, sillä valo tekee aina tilaa yölle, mutta viisautta ei paha saa valtaansa."
"Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan." Joulu tulee jokaiselle. Jumalan valkeus ei erottele kohdetta, jonka se valaisee. Jotkut vain kääntyvät varjoaan kohti. Valo oli matkalla. Niin se on edelleen. "jo" ja "ei vielä". "Sillä pimeys hälvenee ja tosi valo loistaa jo" (1. Joh. 2:8)
Maailmasta puhutaan ristiriitaisesti. Maailma ei tunne Kristusta eikä hänen omiaan (1. Joh. 3:1). Kirkko ei kuulu tähän maailmaan - tai osa siitä Kuitenkin maailma on "hänen omansa". Se on surullista.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti