"Monet kerrat ja monin tavoin" viittaa tässä tietysti VT:n profeettoihin. Mutta mikä estäisi ymmärtämästä muitakin maailmanuskontoja "suureksi adventiksi" (Friedrich Heiler). Kristuksen ainutkertaisuutt:a se ei himmennä.
Pojasta sanotaan Lutherin mukaan ensin inhimillisen luonnon puolesta "pannut kaiken perilliseksi" ja sitten jumalallisen luonnon mukaan "jonka välityksellä hän on luonut maailmat." Inhimillinen luonto mainitaan ensin, koska se on tie Jumalan tuntemiseen. "On äärimmäisen jumalatonta pimeyttä silloin, kun Jumala on alentanut itsensä tullakseen tunnetuksi, etsiä toista tietä, järkensä luonnollisia kykyjä seuraten", sanoo Luther. ["Maailmat" voisi tietysti lukea viimeaikaisen kosmologian valossa: että on olemassa rinnakkaisia universumeja. Se ei ole kristitylle järkytys.]
"Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus ja hänen olemuksensa kuva." Lutherin mukaan mekin olemme Jumalan kuvia, mutta emme olemuksellisella tavalla ts. niin, että Jumala tunnistaa oman formansa itsessään. Tästä todistaa myös Viis. 7:26 "[Viisaus] on ikuisen valon heijastuma, Jumalan toiminnan kirkas kuvastin, hänen hyvyytensä kuva."
"Ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla." Se merkitsee "tiettyä hellää ja ikään kuin äidillistä huolta luoduista, joita Hän vaalii." Luther kehottaa lukeamaan 5. Moos 32:11, 4.Moos 11:12 ja Jes 46:34 selvittääkseen, minkälaisesta hoivaamisesta on kyse.
"Toimitettuaan puhdistuksen synneistä". Meidän tulee joutua epätoivoon omasta parannuksen tekemisestämme, sillä jo ennen kuin me kadumme, syntimme on annettu anteeksi! Itse asiassa juuri hänen toimittamansa puhdistus tuottaa parannuksemme, niin kuin hänen vanhurskautensa tekee meidät vanhurskaiksi.
(Luther: Heprealaiskirjeen luento, WA 57, 100-103)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 12:24 (Palmusunnuntai, 1. vsk ev)
Jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon Joitakin ihmisiä askarru...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti