Matti Myllykosken mielestä hoosiannaa huutava väkijoukko on historiallisesti epäuskottava. Aasilla ratsastaminen ei ollut mitenkään tavatonta, eikä Jeesusta olisi sen perusteella tunnistettu Messiaaksi. Väkijoukon psykologinen käänne Pilatuksen palatsin pihalla on myös vaikeasti selitettävissä, samoin se, etteivät roomalaiset olisi huomanneet hoosianna-episodia. Myllykoski toteaa, että jo Luukas on huomannut tämän, kun hän sanoo, että Jeesusta tervehti opetuslasten joukko (j. 36-37) eikä Markuksen "monet".
Toisaalta Gerd Theissenin mukaan aasilla ratsastaminen oli Jeesuksen vastamielenosoitus, sotilaallista mahtia vastaan tehty rauhanomainen profeetallinen performanssi. Theissen epäilemättä näkee hoosiannassa ytimeltään historiallisen tapahtuman.
Olipa asia niin tai näin, sekä "liberaalin" että "konservatiivisen" raamatuntulkinnan on vaikeaa ymmärtää aasilla ratsastavan Messiaan näkyyn sisältyvä camp-huumorin näkökulma.
"Jos nämä olisivat hiljaa, niin kivet huutaisivat" löytyy vain Luukkaalta.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Viis. 11:25-12.1 (24. su helluntaista, apokryfi)
Ja kuinka voisi mikään pysyä ilman sinun tahtoasi, kuinka voisi säilyä se, jota sinö et ole kutsunut eloon? Mutta sinä säälit kaikkia, kosk...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti