torstai 30. marraskuuta 2017

Luuk. 19:28-40 (1. Adv., 3.vsk ev)

Matti Myllykosken mielestä hoosiannaa huutava väkijoukko on historiallisesti epäuskottava. Aasilla ratsastaminen ei ollut mitenkään tavatonta, eikä Jeesusta olisi sen perusteella tunnistettu Messiaaksi. Väkijoukon psykologinen käänne Pilatuksen palatsin pihalla on myös vaikeasti selitettävissä, samoin se, etteivät roomalaiset olisi huomanneet hoosianna-episodia. Myllykoski toteaa, että jo Luukas on huomannut tämän, kun hän sanoo, että Jeesusta tervehti opetuslasten joukko (j. 36-37) eikä Markuksen "monet".
Toisaalta Gerd Theissenin mukaan aasilla ratsastaminen oli Jeesuksen vastamielenosoitus, sotilaallista mahtia vastaan tehty rauhanomainen profeetallinen performanssi. Theissen epäilemättä näkee hoosiannassa ytimeltään historiallisen tapahtuman.
Olipa asia niin tai näin, sekä "liberaalin" että "konservatiivisen" raamatuntulkinnan on vaikeaa ymmärtää aasilla ratsastavan Messiaan näkyyn sisältyvä camp-huumorin näkökulma.
"Jos nämä olisivat hiljaa, niin kivet huutaisivat" löytyy vain Luukkaalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)

Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...